Pierwszy FLIRT z Siedlec dotarł na Węgry

Pierwszy FLIRT z Siedlec dotarł na Węgry

30 listopada 2017 | Źródło: Stadler Polska
PODZIEL SIĘ

Stadler i Gysev wspólnie zaprezentowali pierwszy, nowej generacji elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT. Czteroczłonowy, niskopodłogowy pojazd będzie eksploatowany już od połowy 2018 roku na liniach regionalnych Węgier Zachodnich. Wliczając realizowane od roku zamówienie na dziesięć pojazdów FLIRT, Gysev będzie dysponował flotą dwudziestu pociągów, które będą regularnie obsługiwały wszystkie trasy przewoźnika.

Fot. Stadler

W 2016 roku węgierski operator transportu kolejowego Gysev Zrt. ogłosił przetarg na dostawę dziesięciu czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT z przeznaczeniem do obsługi ruchu regionalnego. Zwycięzcą przetargu została firma Stadler, która po podpisaniu we wrześniu ubiegłego roku umowy z Gysev rozpoczęła realizację kontraktu w siedleckim zakładzie. Zaledwie rok później pierwszy pojazd uroczyście zaprezentowano podczas targów kolejowych TRAKO w Gdańsku. Dwie jednostki są już na Węgrzech, gdzie przechodzą proces uzyskania homologacji. Pierwsze pojazdy rozpoczną obsługę pasażerów w połowie 2018 roku, a ostatni wyjedzie na węgierskie tory w styczniu 2019 roku.

Węgierski przewoźnik ma już w swojej flocie dziesięć pojazdów typu FLIRT zamówionych w ramach przetargów zrealizowanych w latach 2013 i 2015. Doliczając dziesięć jednostek, które zostaną dostarczone w ramach obecnie realizowanego zamówienia, będzie miał w swojej flocie dwadzieścia elektrycznych zestawów trakcyjnych typu FLIRT. Nowe i poprzednio dostarczone pojazdy będą mogły działać synchronicznie, zapewniając przewoźnikowi dużą elastyczność w zakresie organizacji rozkładu jazdy.

Nowe pojazdy FLIRT mają 208 miejsc siedzących, dwie toalety i spełniają wymagania najnowszych standardów TSI. Pojazdy o długości 77,1 m są o 2,8 m dłuższe od jednostek obecnie użytkowanych przez przewoźnika. Poruszają się z prędkością 160 km/h i w zaledwie 39 sekund osiągają prędkość 120 km/h. Składy mają przestronne strefy wejścia, umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Wysoki udział niskiej podłogi w połączeniu z przestronnym wejściem sprawia, że pojazdy są łatwo dostępne dla rodzin z wózkami dziecięcymi, osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz z rowerami. Składy mają klimatyzację, system kamer, WiFi, gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych oraz typowe dla pociągów regionalnych ustawienie siedzeń naprzeciwko siebie.