Dzięki unijnemu programowi Łącząc Europę (CEF) poprawi się dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Zyska także Wielkopolska, gdzie realizowane są trzy ważne projekty, które zakończą się do 2020 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe są największym beneficjent unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro - na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.
W Wielkopolsce dofinansowanie z CEF uzyskano na trzy ważne projekty, które zakończą się do 2020 r. Łącznie dotyczą one 425 km linii. Wartość prac szacowana jest na 5,45 mld zł, z czego prawie 4,3 mld zł (78,4 %) pochodzić będzie z Unii Europejskiej.
Linia Poznań - Szczecin
Modernizacja linii kolejowej E59 Poznań – Szczecin, na odcinku Poznań – Wronki o Słonice – Szczecin Dąbie to jedna z największych inwestycji realizowanych do 2020 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę”. Inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary. Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i układy zasilania na stacjach i przystankach. Przebudowane będą 44 przejazdy kolejowo – drogowe. Zmodernizowane zostanie 12 wiaduktów. Po modernizacji pociągi pasażerskie na znacznej części trasy pojadą z prędkością do 160 km/h, zaś pociągi towarowe do 100 km/h.
Linia Poznań – Wrocław
Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego jest ostatnim etapem przystosowania trasy Poznań – Wrocław do prędkości 160 km/h. W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów i sieci trakcyjnej, 5 stacji kolejowych, 7 wiaduktów kolejowych i 1 wiadukt drogowy, 24 przejazdy kolejowo – drogowe. Wybudowane będą 4 nowe wiadukty kolejowe i 3 drogowe, 4 nowe przejścia podziemne i Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie. Dzięki tym pracom zwiększy się bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary. Po modernizacji skróci się czas przejazdu najszybszych pociągów o około 20 minut.
Linia Poznań – Warszawa
Modernizacja trasy E20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz jest dokończeniem projektu realizowanego w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Remont nie obejmował wtedy pełnego zakresu prac dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe pozyskały środki z CEF-u, aby dokończyć modernizację i tym samym zapewnić jej sprawne funkcjonowanie przez kolejne kilkadziesiąt lat. Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów - na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo – drogowych, 18 peronów na 9 stacjach i przystankach. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Modernizacja zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Podniesie się komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne dla osób o ograniczonej mobilności. Zwiększy się bezpieczeństwo. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych pociągów towarowych.
Lepszy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni
Dzięki dotacjom z CEF w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, mające poprawić dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Prace dotyczą modernizacji linii kolejowych o długości 17 kilometrów (160 km torów na obu stacjach portowych). Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych. Rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Dzięki efektom inwestycji będzie sprawniej można przewieźć więcej ładunków. Zwiększy się konkurencyjność transportu kolejowego względem innych środków transportu.
Łączna wartość projektów wynosi 1,4 mld zł, w tym niemal 84 proc. środków zapewnionych jest z unijnej kasy. Wszystkie prace powinny zakończyć się w perspektywie do 2020 roku.