Koleje niemieckie (Deutsche Bahn) wprowadziły pięć składów ICE 4 do regularnej jazdy pasażerskiej na trasach między Hamburgiem i Monachium oraz Hamburgiem i Stuttgartem. W 2018 r. flota powiększy się o kolejne 9 pojazdów. Docelowo do końca 2023 po niemieckich torach będzie jeździć aż 119 superszybkich ICE 4.
Deutsche Bahn planują osiągnąć plany rozwojowe za pomocą floty ICE 4. Plany strategiczne spółki zatwierdzone w roku 2015 zakładają rozwój oferty długodystansowej o 25 proc. do roku 2030. DB chce przyciągnąć dodatkowe 50 milionów pasażerów rocznie, a ICE 4 stanowią główny element tego planu. Nowe składy rozpoczęły już kursowanie w Niemczech z prędkością 250 km/h.
- ICE 4 jest flagowym pociągiem na naszych trasach długodystansowych. Ten pojazd wyznacza nowe standardy komfortu dla naszych pasażerów. Mnóstwo miejsca na bagaż, zmodernizowana strefa rodzinna, specjalne przedziały dla matek z dziećmi, elegancka restauracja i innowacyjne oświetlenie zapewniają wygodę podróżnym. To także pierwszy pociąg ICE, w których pasażerowie będą w stanie podróżować ze swoimi rowerami - powiedziała Birgit Bohle, szefowa zarządu DB.
ICE 4 to największe zamówienie na tabor w niemalże 170-letniej historii Siemensa. Sabrina Soussan, prezes Mobility Siemens, informuje, że kontrakt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i pierwsze pociągi zaczynają wozić pasażerów.
Stworzono 5 typów wagonów ICE4, z których można zaprojektować 24 konfiguracje. Warunkiem zasadniczym dla dowolnie konfigurowalnych pociągów było zaprojektowanie tzw. wagonów silnikowych, które zawierają niezbędne podzespoły trakcyjne w jednym segmencie pod podłogą wagonu. Pociągi formuje się przez złączenie (sprzęgnięcie) wagonów silnikowych, wagonu służbowego, wagonów pośrednich oraz dwóch wagonów końcowych. Przykładowo, dwunastosegmentowy skład ICE 4 jest napędzany przez sześć wagonów silnikowych i potrafi rozwinąć prędkość 250km/h.
Zestaw dwunastoczłonowy ma 346 m długości i oferuje 830 miejsc siedzących wraz z półkami na bagaż przy każdym miejscu. Przedział rodzinny ma więcej miejsca w porównaniu z poprzednimi wersjami wagonów. Pociąg ma również dodatkową przestrzeń na wózki dziecięce w sekcji dla rodziców z małymi dziećmi, cztery miejsca na wózki inwalidzkie, oraz osiem stojaków na rowery w ostatnim wagonie.
Wagony mają okna panoramiczne, klimatyzacja przystosowana jest do temperatur od -25 do 45 stopni. Innowacyjne oświetlenie zmienia się wraz z porą dnia i tworzy miłą atmosferę wewnątrz wagonów. System ma również tryb przygaszenia światła wczesnym rankiem, aby następnie przełączyć sie na normalny tryb dzienny, a wieczorem symulować barwy zachodu słońca.
Nowoczesne siedzenia mają ulepszone zagłówki. Po zmianie ustawienia fotela, ten nie wychyla się w tył zmniejszając ilość miejsca dla pasażera siedzącego w następnym rzędzie, lecz zapada się w sobie. Każde siedzenie w wagonie pierwszej klasy ma gniazdko elektryczne i lampkę do czytania.
Oznaczenia rezerwacji oraz numery siedzeń są łatwo widoczne na zagłówkach. Nowe pociągi wyposażone są w najnowsze systemy Wi-Fi oraz pozwalają na odbiór sieci LTE.