DB rozpoczynają eksploatację ICE 4

DB rozpoczynają eksploatację ICE 4

11 grudnia 2017 | Źródło: Siemens
PODZIEL SIĘ

Koleje niemieckie (Deutsche Bahn) wprowadziły pięć składów ICE 4 do regularnej jazdy pasażerskiej na trasach między Hamburgiem i Monachium oraz Hamburgiem i Stuttgartem. W 2018 r. flota powiększy się o kolejne 9 pojazdów. Docelowo do końca 2023 po niemieckich torach będzie jeździć aż 119 superszybkich ICE 4.

Fot. Siemens

Deutsche Bahn planują osiągnąć plany rozwojowe za pomocą floty ICE 4. Plany strategiczne spółki zatwierdzone w roku 2015 zakładają rozwój oferty długodystansowej o 25 proc. do roku 2030. DB chce przyciągnąć dodatkowe 50 milionów pasażerów rocznie, a ICE 4 stanowią główny element tego planu. Nowe składy rozpoczęły już kursowanie w Niemczech z prędkością 250 km/h.

- ICE 4 jest flagowym pociągiem na naszych trasach długodystansowych. Ten pojazd wyznacza nowe standardy komfortu dla naszych pasażerów. Mnóstwo miejsca na bagaż, zmodernizowana strefa rodzinna, specjalne przedziały dla matek z dziećmi, elegancka restauracja i innowacyjne oświetlenie zapewniają wygodę podróżnym. To także pierwszy pociąg ICE, w których pasażerowie będą w stanie podróżować ze swoimi rowerami - powiedziała Birgit Bohle, szefowa zarządu DB.

ICE 4 to największe zamówienie na tabor w niemalże 170-letniej historii Siemensa. Sabrina Soussan, prezes Mobility Siemens, informuje, że kontrakt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i pierwsze pociągi zaczynają wozić pasażerów.

Stworzono 5 typów wagonów ICE4, z których można zaprojektować 24 konfiguracje. Warunkiem zasadniczym dla dowolnie konfigurowalnych pociągów było zaprojektowanie tzw. wagonów silnikowych, które zawierają niezbędne podzespoły trakcyjne w jednym segmencie pod podłogą wagonu. Pociągi formuje się przez złączenie (sprzęgnięcie) wagonów silnikowych, wagonu służbowego, wagonów pośrednich oraz dwóch wagonów końcowych. Przykładowo, dwunastosegmentowy skład ICE 4 jest napędzany przez sześć wagonów silnikowych i potrafi rozwinąć prędkość 250km/h.

Zestaw dwunastoczłonowy ma 346 m długości i oferuje 830 miejsc siedzących wraz z półkami na bagaż przy każdym miejscu. Przedział rodzinny ma więcej miejsca w porównaniu z poprzednimi wersjami wagonów. Pociąg ma również dodatkową przestrzeń na wózki dziecięce w sekcji dla rodziców z małymi dziećmi, cztery miejsca na wózki inwalidzkie, oraz osiem stojaków na rowery w ostatnim wagonie.

Wagony mają okna panoramiczne, klimatyzacja przystosowana jest do temperatur od -25 do 45 stopni. Innowacyjne oświetlenie zmienia się wraz z porą dnia i tworzy miłą atmosferę wewnątrz wagonów. System ma również tryb przygaszenia światła wczesnym rankiem, aby następnie przełączyć sie na normalny tryb dzienny, a wieczorem symulować barwy zachodu słońca.

Nowoczesne siedzenia mają ulepszone zagłówki. Po zmianie ustawienia fotela, ten nie wychyla się w tył zmniejszając ilość miejsca dla pasażera siedzącego w następnym rzędzie, lecz zapada się w sobie. Każde siedzenie w wagonie pierwszej klasy ma gniazdko elektryczne i lampkę do czytania.

Oznaczenia rezerwacji oraz numery siedzeń są łatwo widoczne na zagłówkach. Nowe pociągi wyposażone są w najnowsze systemy Wi-Fi oraz pozwalają na odbiór sieci LTE.