W niedzielę w obecności Ministra Infrastruktury i Budownictwa został udostępniony pasażerom zmodernizowany dworzec kolejowy w Miechowie. To pierwszy obiekt w Małopolsce przebudowany w ramach ogłoszonego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W całym kraju PKP S.A. przebuduje ok. 200 dworców.
Przebudowa miechowskiego dworca rozpoczęła się w listopadzie 2016 r. Dzięki modernizacji mieszkańcy Miechowa i okolicznych miejscowości zyskali estetyczny i nowoczesny dworzec, na którym wyeliminowane zostały bariery architektoniczne. Budynek został przystosowany od obsługi pasażerów o ograniczonych możliwościach poruszania: podróżnych z dużymi bagażami, opiekunów z dziećmi, osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami. Z myślą o tych pasażerach zamontowano podnośnik ułatwiający dojście do tunelu, ścieżki prowadzące oraz oznakowanie budynku w języku Braille'a dla osób niedowidzących i niewidzących.
Pasażerowie mogą już korzystać z nowej, ogrzewanej poczekalni i ogólnodostępnych toalet. Dla wygody podróżnych zamontowane zostały także elektroniczne tablice dynamicznego systemu informacji o odjazdach i przyjazdach pociągów. Prace budowlane objęły także odnowienie elewacji, wykonanie nowych elementów konstrukcyjnych (m.in. konstrukcji dachu); wymieniona została też stolarka okienna i drzwiowa oraz różnego typu instalacje.
– Realizujemy wielki Program Inwestycji Dworcowych, który uzupełnia Krajowy Program Kolejowy. Wiele pracy przed nami, ale dzięki przyspieszeniu, które obserwujemy, możemy mieć pewność, że polska kolej w ciągu kilku lat zmieni na dobre swoje oblicze – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
– Budynek dworca w Miechowie został wybudowany w 1934 r., w jakże charakterystycznym dla inwestycji niepodległej Polski stylu modernistycznym. Powstał on wraz z nową linią kolejową Tunel – Kraków, którą do dziś kursują pociągi z Warszawy do Krakowa, także te najszybsze. Cieszę się, że dworzec w Miechowie, jako pierwszy w Małopolsce, odzyskał dawny blask, a pasażerowie zyskali nowe udogodnienia – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Cały dworzec i okoliczny teren będą monitorowane. W budynku dworca będzie funkcjonował także sklep, a przed dworcem zostaną zamontowane ławki i stojaki rowerowe. Całkowity koszt przebudowy dworca to około 4,3 mln zł netto.