PKP Energetyka inwestuje w nowe technologie i rozwiązania, które poprawiają niezawodność systemu zasilania i zmniejszają liczbę awarii na sieci trakcyjnej. W ciągu najbliższych lat spółka chce w pełni wdrożyć system inteligentnej sieci.
Dzięki inwestycjom PKP Energetyki udało się ograniczyć liczbę awarii wynikających z niewłaściwego utrzymania sieci z poziomu ok 250 - 270 rocznie do nieco ponad 100 rocznie w 2017 r. Spółka liczy na dalszą poprawę niezawodności systemu zasilania i sieci trakcyjnej.
W zakresie utrzymania i usuwania skutków awarii wdrożono takie technologie jak paszportyzacja i inwentaryzacja sieci. Dane o całej infrastrukturze zabrane i zdigitalizowane m.in. dzięki monitorowaniu linii za pomocą helikopterów są następnie analizowane, dzięki czemu możliwe jest przewidywanie miejsc potencjalnych awarii i zapobieganie im. Korzyścią dla kolei ograniczenie wyłączeń ruchu na sieci kolejowej. PKP Energetyka modernizuje też swoją sieć zasilającą na, której w 2017 r. zainstalowano ponad 40 tys. inteligentnych liczników, co ułatwia zapobieganie awariom.
— Obecnie wykorzystujemy na naszej sieci wyłącznie liczniki. Dzięki temu mamy możliwość prawidłowego pomiaru jakości i niezawodności usług. Inteligentne liczniki są pierwszym krokiem w budowie inteligentnej sieci. Naszą ambicją nie jest zdalne pozyskiwanie pomiaru i detekcji awarii zasilania. To jest dopiero początek budowy systemu, w którym jesteśmy w stanie przewidzieć miejsce awarii i zamiast czekać aż ta wystąpi, możemy wymieniać elementy, które mogą być zawodne i unikać awarii — powiedział Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.
Na poprawę niezawodności systemu wpływ mieć będzie także wdrażane przez PKP Energetykę metody sekcjonowania, dzięki której wyłączenia zasilania nie obejmują całej linii ale określone odcinki. Spółka inwestuje w automatyczne rekonfigurowanie sieci. Rozwiązania te mają być wdrożone w ciągu 4 lat.
PKP Energetyka realizuje także program Modernizacji Układów Zasilania II, który zkłada modernizację 39 podstacji i kabin sekcyjnych oraz budowy 48 podstacji w tym 29 zasilanych napięciem 110 kV i 19 prądem 15 kV. Celem tego programu jest sprostanie rosnącemu zapotrzebowaniu na energię ze strony kolei szacowanemu na ok 1% rocznie. Więcej o inwestycjach w systemy zasilania piszemy w styczniowym numerze miesięcznika „Kurier Kolejowy”.