Nie będzie dalszej integracji biletowej Kolei Mazowieckich z ZTM

Nie będzie dalszej integracji biletowej Kolei Mazowieckich z ZTM

20 stycznia 2018 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Pasażerowie kolei w aglomeracji warszawskiej nie mają co liczyć na wprowadzenie zapowiedzianego rok temu honorowania wszystkich biletów ZTM w pociągach KM. Nie porozumiały się w tej sprawie KM, ZTM oraz PKP PLK, a sprawę dodatkowo komplikują zapowiedzi „rewolucji” biletowej w Warszawie.

Fot.

W stolicy i w gminach ościennych obowiązuje oferta taryfowa Wspólny bilet ZTM-KM-WKD, w ramach której pasażerowie z wybranymi biletami ZTM mogą podróżować wszystkimi pociągami Kolei Mazowieckich. Integracja biletowa w aglomeracji dotyczy jednak wyłącznie biletów długookresowych od dobowego wzwyż, czyli – poza dobowym – także np. weekendowych, 3-dniowych, 30- i 90-dniowych (kodowanych na karcie miejskiej). W pociągach regionalnych nie są zaś honorowane bilety jednorazowe – przesiadkowe, czyli popularne 20-minutowe (na strefy 1 i 2), 75-min. (na 1 strefę) oraz 90-min. (ważne w strefie 1 i 2).

Dariusz Grajda, członek zarządu i dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich, zapowiedział w styczniu 2017 r. rozpoczęcie rozmów z ZTM w sprawie dalszej integracji taryf. Podstawą do negocjacji było przyjęcie przez stołecznych radnych uchwały wprowadzającej kilka ułatwień w transporcie, w tym propozycji całkowitej integracji biletowej z Kolejami Mazowieckimi. Przedmiotem rozmów miał być montaż kasowników biletowych na peronach przystanków i stacji kolejowych oraz porozumienie z miastem w sprawie rekompensat dla KM ze względu na różnice w cenach biletów.

Minął rok a z biletami jednorazowymi ZTM nadal nie można wsiąść do pociągu samorządowego przewoźnika. Dariusz Grajda tłumaczy, że sprawa okazała się skomplikowana i musiała zostać wstrzymana. KM nie porozumiały się z miastem w sprawie rekompensat. Z drugiej strony niemożliwe jest zainstalowanie na peronach kasowników, gdyż przystanki należą do PKP Polskich Linii Kolejowych, a część z nich jest aktualnie modernizowanych.

Kolejny problem to plany stołecznego ZTM związane z modernizacją systemu biletowania w warszawskim transporcie miejskim. Obowiązujący system ma już 16 lat. Stolica chce wprowadzić nowe bilety, które zastąpią obecne kartonikowe. Prace koncepcyjne nad systemem niedawno ruszyły. Zmiany zaczną obowiązywać za 4-5 lat.