Czterech przewoźników i trzy samorządy dostaną 1,22 mld zł na tabor

Czterech przewoźników i trzy samorządy dostaną 1,22 mld zł na tabor

07 lutego 2018 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Beneficjentami dofinansowania inwestycji taborowych w ramach POIiŚ 2014-2020 zostały spółki: Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, PKP SKM w Trójmieście i Szybka Kolei Miejska. Dotacje trafią też do marszałków województw wielkopolskiego, małopolskiego i podkarpackiego.

Fot. Kurier Kolejowy

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiło listę rankingową projektów z pełnym dofinansowaniem (50 proc.) w ramach konkursu Nr POIiŚ.5.2/1/16 dla działania 5.2 – Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T Oś Priorytetowa V – Rozwój Transportu Kolejowego w Polsce POIiŚ na lata 2014-2020.

Dofinansowanie otrzymają czterej przewoźnicy pasażerscy: PKP SKM w Trójmieście, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska w Warszawie.

Trójmiejski operator wnioskował o dotację na zakup 10 nowych EZT. Całkowity koszt tego projektu ma wartość 393,7 mln zł. Kwota dofinansowania z UE wyniesie 160 mln zł.

Koleje Dolnośląskie wnioskowały o dofinansowanie taboru dla Wrocławskiego Programu Funkcjonalnego w ramach projektu Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska. Całkowita wartość projektu to 209 mln zł, a wartość dofinansowania 85,1 mln zł.

Koleje Mazowieckie złożyły do CUPT cztery wnioski: dwa na zakup po 12 EZT i po jednym na zakup 15 i 16 EZT-ów. Sumaryczna wartość zgłoszonych projektów wynosi ponad 1,4 mld zł. CUPT przyznało spółce dofinansowanie w sumie na kwotę 580 mln zł. Dzięki przyznanej dotacji przewoźnik może podpisać ze Stadlerem wiążące umowy na wyprodukowanie 55 pojazdów serii FLIRT.

Ostatnim zwycięzcą konkursu spośród przewoźników jest SKM, która wnioskowała o środki na dofinansowanie zakupu EZT-ów (aktualnie trwa przetarg na wybór dostawcy taboru). Koszt całkowity projektu to 498,5 mln zł, a przyznana dotacja ma wartość 202,6 mln zł.

Dofinansowanie zakupu taboru kolejowego otrzymają też trzy samorządy wojewódzkie. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego chce kupić tabor dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Całkowita wartość projektu wynosi 120 mln. Inwestycja otrzyma dotację wartości 48,7 mln zł.

Samorząd Małopolski wnioskował o środki na zakup taboru dla Kolei Małopolskich. Projekt ma wartość 88,32 mln zł i zostanie dofinansowany kwotą 32,6 mln zł.

Ostatnim beneficjentem programu jest samorząd Podkarpacia, który planuje zbudować Podmiejską Kolej Aglomeracyjną. W ramach projektu będzie kupiony tabor i zostanie wbudowane zaplecze techniczne. Wartość projektu wynosi 287,56 mln zł. Dofinansowanie z UE – 116,89 mln zł.