PKP PLK wymienią 245 rozjazdów w ramach projektu rozjazdowego

PKP PLK wymienią 245 rozjazdów w ramach projektu rozjazdowego

05 marca 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują program wymiany rozjazdów na sieci kolejowej. Zarządca infrastruktury podpisał drugą umowę na wymianę 142 rozjazdów w sześciu województwach m.in. na stacji w Elblągu, Bronowie, Zielonczynie, Poznaniu i Białogardzie.

Fot. PKP PLK

Projekt rozjazdowy obejmuje montaż 245 nowych rozjazdów zlokalizowanych na 21 liniach kolejowych i 55 posterunkach ruchu w 12 województwach. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnienie sprawnego przejazdu pociągów. Rozjazd jest ważnym elementem infrastruktury kolejowej umożliwiającym przejazd pociągów z jednego toru na drugi. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się komfort podróży i prędkość przejazdu przez wymienione rozjazdy.

– Celem Krajowego Programu Kolejowego jest m.in. zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Projekty związane z wymianą rozjazdów oraz elementów infrastruktury kolejowej tworzą nowe możliwości sieci kolejowej w Polsce i lepsze warunki obsługi pociągów w relacjach zarówno regionalnych jak i międzynarodowych – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podpisana w marcu umowa za ponad 127 mln netto obejmuje wymianę 142 rozjazdów na terenie województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego i łódzkiego. To część dużego projektu – pierwszą umowę, za ponad 80 mln zł netto na wymianę 103 rozjazdów w województwach południowej Polski, PLK podpisały w grudniu 2017 r.

– Nowe rozjazdy poprawią płynność ruchu pasażerskiego i towarowego oraz podniosą poziom bezpieczeństwa. To jedno z wielu zadań Krajowego Programu Kolejowego, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, które likwidują punktowe ograniczenia prędkości i krok po kroku skracają czas podróży koleją – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Stare rozjazdy i przylegające do nich odcinki torów zostaną zdemontowane i zastąpione przez nowe. Ponad połowa wszystkich rozjazdów zostanie dostarczona na miejsce budowy na specjalnych wagonach-platformach w gotowych blokach. To gwarantuje sprawną wymianę.

Nowe urządzenia zapewnią sprawniejszy i bezpieczniejszy przejazd pociągów. Dotyczy to zwłaszcza ciężkich składów towarowych, które pojadą bardziej ekonomicznie bez konieczności zmiany prędkości – nawet 120 km/h. Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczne ogrzewanie. Gwarantuje to szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli dobre działanie urządzeń i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w trudnych warunkach pogodowych.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” finansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace wykona konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe i Schweerbau GmbH&Co KG oraz SBM. Montaż wszystkich 245 rozjazdów zaplanowany jest do końca tego roku.