W IV kwartale 2017 roku punktualność kolejowych przewozów towarowych wyniosła 34,18%. W poprzedzającym kwartale była na poziomie 37,11%. Średni czas opóźnień pociągów towarowych w IV kwartale to 643 minut.
Niska prędkość handlowa pociągów i duże opóźnienia są jedną z głównych przyczyn niskiej konkurencyjności kolei towarowej w porównaniu z transportem samochodowym. Dotyczy to zwłaszcza sektora przewozów intermodalnych gdzie ciężarówki są bezpośrednią konkurencją dla przewoźników kolejowych. Niestety z danych UTK wynika, ze punktualność pociągów towarowych spada.
W ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrosła liczba pociągów, które miały największe opóźnienia – powyżej 120 minut. Było ich ponad 62 tysiące, podczas gdy przez pierwsze trzy miesiące 2017 r. takie opóźnienia złapało 42,2 tys. pociągów. Pociągi opóźnione powyżej 120 minut stanowiły łącznie 77,9% opóźnionych składów. W poprzednim kwartale było to 76,3%.
Ogółem w IV kw. 2017 r. opóźnionych było 51,24% pociągów towarowych, co stanowi duży wzrost zarówno w porównaniu z początkiem roku jak i 2016 rokiem. Niepokoi też liczba pociągów odwołanych, których w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku było 10 321, a rok wcześniej 6 358
Licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili w IV kwartale 2017 roku blisko 121,2 tysiąca tras co stanowiło wynik porównywalny do III kwartału 2017 roku.