Prace za 330 mln zł skrócą podróż do Zakopanego

Prace za 330 mln zł skrócą podróż do Zakopanego

19 marca 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 330 mln zł netto na modernizację linii kolejowej Chabówka – Zakopane. W Chabówce będzie dodatkowy przystanek, a na trasie 12 bardziej komfortowych stacji i przystanków. Efektem wymiany torów, przebudowy wiaduktów, mostów i przejazdów kolejowo-drogowych, będą szybsze i bezpieczniejsze podróże.

Fot. PKP PLK

- Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych - powiedział minister infrastruktury i budownictwa,
Andrzej Adamczyk

- PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego na trasie Kraków - Zakopane, zwiększają dobre oferty podróży na Podhalu, w województwie małopolskim oraz między regionami Polski. Do korzystania z kolei wkrótce zachęcą wygodne, dostępne dla wszystkich przystanki i stacje m.in. na odcinku Chabówka - Zakopane - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dodatkowy przystanek w Chabówce

W ramach inwestycji, PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na 12 stacjach i przystankach przebudowa peronów zwiększy komfort podróżowania. Podróżni, zyskają lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Z lepszych możliwości obsługi skorzystają także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś. Nowy przystanek i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Podróżnym w Nowym Targu przebudowa kładki dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.

Szybciej i bezpieczniej  na trasie

Na linii Chabówka – Zakopane będzie wymiana 44 km torów, przebudowa ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Efektem będzie szybsza i bezpieczniejsza jazda pociągów oraz sprawniejsza komunikacja drogowa w obszarze wiaduktów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz samochodowego i pieszego dzięki pracom na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 23 skrzyżowaniach drogi z torami zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem.

W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowych Sucha Beskidzka – Chabówka nr 98 i Chabówka – Zakopane nr 99). Umożliwi to bezpośrednią jazdę do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.

Dziś, 19 marca 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę – w trybie projektuj i buduj  - „Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane wraz z budową łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka - Zakopane”. Wartość umowy to 330 095 342 zł netto. Wykonawca - ZUE S.A. Realizacja prac planowana jest na 42 miesiące w latach 2018 – 2021. Finasowanie ze środków budżetowych.

Kraków – Zakopane - projekt za 930 mln zł

Inwestycja na linii Chabówka - Zakopane jest częścią większego projektu za ponad 930 mln zł netto  - „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się
w nim m.in. realizowana już umowa na linii Skawina – Sucha Beskidzka (nr 97) za ponad 192 mln zł netto.

Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, będzie nie tylko skrócenie czasów jazdy na poszczególnych odcinkach linii  Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Zakończenie wszystkich prac na linii w 2023 r. skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z 3 godz.  do nieco ponad 2 godz.

Dotychczasowy czas przejazdu już mógł być skrócony o kilkadziesiąt minut m.in. dzięki budowie łącznicy w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie.