Torpol ze stratą 26,8 mln zł i nadzieją na przyszłość

Torpol ze stratą 26,8 mln zł i nadzieją na przyszłość

26 marca 2018 | Źródło: Torpol
PODZIEL SIĘ

Pomimo zanotowania gorszych wyników finansowych, Grupa Torpol zamknęła miniony rok portfelem zamówień na poziomie ponad 3 mld zł netto bez udziału konsorcjantów. Spółka planuje zdecydowany wzrost sprzedaży już w tym roku inwestycje na poziomie ponad 23 mln zł netto.

Fot. Torpol

W 2017 r. grupa Torpol miała nieco ponad 750 mln zł przychodów, co oznacza spadek w stosunku do 2016 r. o 2,3 proc. - Jeśli chodzi o rodzimy rynek, to niższy poziom przychodów grupy Torpol w 2017 roku związany był z luką inwestycyjną na rynku kolejowym powstałą w latach 2015-2016. Ogłoszenie pierwszych postępowań przetargowych wywołało walkę konkurencyjną, presję cenową, a w efekcie niższą rentowność realizowanych projektów w 2017 r. – tłumaczy Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.

Na rynku norweskim, na którym Torpol jest obecny, także nie został uruchomiony, od dawna zapowiadany program modernizacji linii kolejowych, zawarty w Narodowym Planie Transportowym obejmującym lata 2018-2029 i nakłady o wartości ok. 110 mld zł. Z opóźnieniem uruchomiane są również wcześnie  zapowiadane postępowania na rynku tramwajowym.

EBITDA Grupy w minionym roku stopniał do 1,6 mln zł. Z kolei strata netto w 2017 roku wyniosła 26,8 mln zł, podczas gdy  w porównywanym okresie zanotowano nieco ponad 10 mln zł zysku.

Średnia rentowność na sprzedaży brutto w Grupie wyniosła ok. 1,7% na koniec 2017 roku  w stosunku do 5,7% rok wcześniej.

- Na wyniku netto zaważyło przede wszystkim dokonanie odpisów aktualizujących w związku z aktywami w Norwegii o łącznej wartości 11,36 mln zł. Dodatkowo spisaliśmy aktywa na podatek odroczony dotyczący wyodrębnionego znaku towarowego spółki w kwocie 5,26 mln zł. Niska aktywność norweskich inwestorów uniemożliwiła zbudowanie rentownego portfela zamówień i osiągnięcie progu rentowności. Obecnie nasze wysiłki ukierunkowane są przede wszystkim na zoptymalizowanie struktury, skali działalności i potencjału spółki do aktualnych warunków rynkowych – mówi Grabowski.

– W obecnym roku szacujemy, że średnia rentowność portfela zamówień Grupie Kapitałowej wraz ze wzrostem przychodów i nabraniem odpowiedniego tempa przerobu własnego powinna ustabilizować się na koniec roku na poziomie ok. 5%. Należy zaznaczyć że gdyby wyłączyć zdarzenia jednorazowe Torpol zamknąłby ubiegły rok na plusie na poziomie zysku netto i EBITDA na poziomie powyżej 15 mln zł – ocenia prezes Torpolu.

Mimo niekorzystnych czynników, które wpłynęły na pogorszenie wyników za 2017 rok, Grupa, zdaniem Prezesa, jest w stabilnej sytuacji finansowej zapewniającej płynność, dostęp do limitów gwarancyjnych i kredytowych oraz ma bardzo dobre perspektywy na następne lata. Przed spółką stoją liczne wyzwania w zakresie realizacji kilkunastu kontraktów z portfela zamówień o wartości ponad 3 mld zł netto.

- W ubiegłym roku skutecznie pozyskiwaliśmy projekty kolejowe. W związku z czym oczekujemy znacznego wzrostu sprzedaży w 2018 r. oraz poprawy wyników finansowych. Podpisaliśmy umowy o łącznej wartości ok. 3,64 mld zł netto (z czego ok. 3,32 mld zł przypada na Grupę Torpol). Do realizacji, tego rekordowego portfela, zamówiliśmy już ok. 80% potrzebnych materiałów podstawowych, dzięki czemu ograniczamy ryzyka wzrostu ich cen. Grupa wchodzi w ten rok w bardzo dobrej sytuacji finansowej bez zadłużenia netto, dysponując odpowiednimi zasobami kadrowymi, wysoce specjalistycznym sprzętem i właściwym zapleczem technicznym i organizacyjno-prawnym - przekonuje Grabowski.

Grupa Torpol nie posiada zadłużenia finansowego netto, natomiast poziom zadłużenia jest ściśle skorelowany ze strukturą posiadanego portfela zamówień. Posiadany potencjał finansowy Grupy będzie wykorzystywany w związku z bardzo dobrymi perspektywami w branży kolejowej i oil&gas w Polsce oraz na rynkach zagranicznych w okresie najbliższych kilku lat.

W tym roku Torpol planuje ponieść nakłady inwestycyjne netto na poziomie ok. 23 mln zł. W planie ma zakup urządzeń i maszyn do modernizacji linii kolejowych, pojazdów do naprawy i montażu sieci trakcyjnych oraz środków transportu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kursowanie pociągów KM w związku ze zmianą czasu na letni Kursowanie pociągów KM w związku ze zmianą czasu na letni
Następny artykuł W Krzeszowicach powstanie wiadukt kolejowy W Krzeszowicach powstanie wiadukt kolejowy