PLK podpisały dwie umowy na montaż systemu ERTMS/GSM-R

PLK podpisały dwie umowy na montaż systemu ERTMS/GSM-R

29 marca 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Za ponad 2 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują system ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych. System umożliwi szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy pracownikami kolei. GSM-R zapewni również wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów.

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają realizację jednego z kluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei – budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na 13 800 km zarządzanych linii. Zarządca infrastruktury podpisał dziś dwie umowy na budowę systemu ERTMS/GSM-R.

Pierwsza część inwestycji a zarazem pierwsza z umów obejmuje zabudowę sieci GSM-R na 13 800 km linii kolejowych na terenie całej Polski. Prace wykona konsorcjum firm Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o. SPC-1 Sp. z o.o., SPC-2 Sp. z o.o. oraz SPC-3 Sp. z o.o. Wartość umowy to ponad 2,1 mld zł netto.                                  

Część druga zamówienia zakłada wdrożenie Szkieletowej Sieci Teletransmisyjnej. Umowę na wykonawstwo PLK podpisały z konsorcjum firm Alcatel-Lucent Polska Sp. z o. o. i Longside Investment Sp. z o. o. Wartość umowy 36,8 mln zł netto.

Dotychczas stosowane technologie nie pozwalały m.in. na jednoczesne nadawanie i odbieranie komunikatów, co wydłużało wymianę kluczowych informacji. Dzięki zastosowaniu systemu GSM-R możliwa jest łączność głosowa równocześnie w obu kierunkach oraz przesyłanie wiadomości tekstowych. GSM-R zapewni również wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów.

– Realizacja tego projektu umożliwia m.in. lepszą komunikację między pracownikami odpowiedzialnymi za ruch pociągów. Przekazywanie komunikatów stanie się szybsze i sprawniejsze, co przyczyni się do lepszego zarządzania ruchem pociągów – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

GSM-R zapewnia również transmisję danych dla potrzeb ETCS poziomu drugiego, czyli Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem. To drugi nowoczesny systemem wdrażany na polskiej kolei. ETCS poziomu drugiego opiera się na tzw. „sygnalizacji tor – pojazd”, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej. Umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, przesyłają informacje o bieżącej sytuacji na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). System nie tylko przekazuje dane maszyniście, ale także „kontroluje” jego pracę i w przypadku zignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.

GSM-R wraz z ETCS poziomu drugiego tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wdrożenie systemu ERTMS na liniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu umożliwi także pociągom,poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic.

Kolejowy system łączności

GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej (Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej), to system łączności oparty o standardowe rozwiązania sieci komórkowych dostosowane do potrzeb kolejnictwa. Bazując na standardzie sprawdzonej technologii GSM, został rozbudowany i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwia komunikację między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i personelem kolejowym. Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią. Tu odbywa się koordynacja działań związanych z ewentualnym przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu.

Obecnie system GSM-R zamontowany jest  m.in. liniach Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Łódź; Kunowice – Terespol  i Węgliniec – Opole. Do 2023 roku PLK zbudują system na prawie 14 tys. linii kolejowych, w tym trasach o znaczeniu regionalnym (np. Poznań – Piła, Olsztyn – Działdowo) jak i międzyregionalnym (Warszawa – Białystok czy Poznań – Szczecin).