PKP S.A. podpisały umowę z Portem Gdynia ws. projektu intermodalnego

PKP S.A. podpisały umowę z Portem Gdynia ws. projektu intermodalnego

11 kwietnia 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

PKP S.A. podpisały list intencyjny z Zarządem Morskiego Portu Gdynia ws. wzajemnej współpracy przy budowie sieci połączeń intermodalnych na terenie całej Polski. W planach kolejarzy jest budowa platformy logistycznej, do której są zapraszani kolejni partnerzy.

Fot. Kurier Kolejowy

Port Gdynia jako pierwszy rozpoczął współpracę z PKP przy projekcie intermodalnym obejmujących budowę centrów przełądunkowych i rozój połączeń kolejowych do lokalizacji na terenie Polski i państw Europy Środkowo — Wschodniej.  List intencyjny w tej sprawie podpisany został 11 kwietnia podcza Forum Transportu Intermodalnego Frach 2018. 

— Do tej pory port się kojarzył z transportowym węzłem logistycznym czyli dojazdem drogowym i kolejowym powiązanym z połączeniami morskimi. Po podpisaniu tego listu intencyjnego będziemy mówić o tworzeniu całych łańcuchów logistycznych czyli będziemy zbierać ładunki z terenu całego kraju — powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Z wyliczeń Krajowej Administracji Skarbowej wynika że towary, które zostały przeładowane przez port w Gdyni przyniosły budżetowi państwa ponad 6,5 mld zł wpływów podatkowych. Wzrost przeładunków w polskich portach oznacza spore korzyści dla gospodarki i budżetu.

— Mamy trzy główne porty morskie w Polsce i Gdynia jest dzisiaj pionierem nowej formy współpracy z koleją, która będzie dotyczyła też pozostałe porty. Port w Hamburgu jest bardzo powiązany z Kolejami Niemieckimi i DB Schenker. Możemy korzystać z tego doświadczenia. Poprawa skuteczności i skali przeładunków w portach w kraju jest celem tej współpracy — powiedział Adam Meller prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Współpraca z portami jest kluczowym elementem programu intermodalnego, do realizacji, którego przygotowuje się PKP S.A. Spółka podpisała już listy intencyjne z Pocztą Polską, miastem Rybnik i Konin. Obecnie prowadzone są rozmowy z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. PKP S.A. szacuje że może stworzyć 19 terminali powiązanych z strefami ekonomicznymi.

— Jako grupa PKP jesteśmy na początku tworzenia holdingu przewozowego w Polsce mającego narodowego towarowego PKP Cargo oraz nieruchomości wytypowane pod potencjalne terminale i centra logistyczne. Dzisiejsza umowa jest wzorowana na rozwiązaniach stosowanych w portach Antwerpia i Rotterdam czyli powiązania portu morskiego z zapleczem logistycznym na lądzie — powiedział Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP S.A.

Współpraca Portu Gdynia z PKP S.A. obejmować będzie także przewozy ładunków nie tylko do różnych punktów w kraju, ale także do portów w obszarze Trójmorza, w tym w Rumunii i na Ukrainie. W maju PKP SA planuje podpisanie porozumienie ws. budowy platformy logistycznej obejmującej najważniejsze centra takie jak Śląskie Centrum Logistyczne, czy Port Szczecin — Świnoujście budujące sieć łączącą porty morskie z zapleczem transportowym.