W dniach 18-20 kwietnia w Ośrodku Wypoczynkowym „HYRNY” w Zakopanem odbywa się XI. edycja Konferencji Naukowo-Technicznej pt.: „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury w transporcie szynowym – INFRASZYN 2018”. Uczestnicy konferencji jako pierwsi mieli okazję zapoznać się z kwietniowym numerem „Kuriera Kolejowego”, poświęconego w dużej mierze zagadnieniom modernizacji sieci kolejowej PKP PLK.
Na konferencji poruszone są aspekty prawne, organizacyjne, ekonomiczne oraz techniczne realizacji inwestycji infrastrukturalnych w transporcie szynowym. Jej organizatorami są Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Radomiu, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, Wydział Transportu i Elektrotechniki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Uniwersytet Szczeciński, Politechnika Wrocławska, Politechnika Gdańska oraz Politechnika Rzeszowska.
Celem konferencji jest przegląd aktualnych i nowo zaprojektowanych rozwiązań techniczno-technologicznych w transporcie szynowym w Polsce i w Europie, w obszarze infrastruktury (nawierzchnia torowa, sieć trakcyjna, urządzenia srk, telekomunikacja, ochrona środowiska) kolei konwencjonalnej, kolei wielkich prędkości, metra, kolei szerokotorowej, kolei wąskotorowej, tramwajów i kolei górskiej oraz ocena efektywności działań inwestycyjnychi modernizacyjnych.
Podczas spotkania ekspertów w Zakopanem premierę miał nowy numer czasopisma „Kurier Kolejowy”. Numer poświęcony jest zagadnieniom związanym z realizacją projektów z Krajowego Programu Kolejowego. Artykuły w nim zamieszczone dotyczą m.in. problemów z przewozem kruszyw oraz wzrostem cen w sektorze budowlanym. Wykonawcy borykają się też z niedoborem kadry inżynierskiej i maszynistów, dostępnością taboru oraz dostarczeniem materiałów na place budowy i miejsca składowania.
Uwadze Czytelników polecamy m.in. tekst „Jedyną stała rzecza są zmiany” - wywiad z Ireneuszem Merchel, prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych, który przedstawia opracowany na najbliższą perspektywę finansową imponujących rozmiarów program inwestycyjny. Zachęcamy też do lektury wywiadu z prezes IGTL na temat klauzul waloryzacyjnych i rozmowę z prezesem UTK na temat konieczności wdrożenia IV Pakietu Kolejowego.
Na uwagę zasługuje także wywiad z p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Przemysławem Gorgolem. Można się z niego dowiedzieć m.in., że samorządy chętniej finansują drogi niż kolej. W kwietniowym numerze „KK” publikujemy też rozmowę z wiceprezesem Track Tek , który przekonuje, że pośpiech inwestycyjny nie może się odbywać kosztem jakości.