Samorządy szukają finansowania studium linii Jastrzębie – Katowice

Samorządy szukają finansowania studium linii Jastrzębie – Katowice

19 kwietnia 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Władze Jastrzębia-Zdroju lobbują na rzecz odtworzenia linii kolejowej do Katowic. Po wstępnych analizach zdecydowano się na wariant połączenia przez Orzesze. W tym celu potrzebna będzie odbudowa fragmentów linii kolejowej nr 159.

Fot. Jesus70 Wikimedia Commons

Jastrzębie-Zdrój od kilku lat stara się o powrót pociągów osobowych. Obecnie jest to największe w Polsce miasto pozbawione dostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi przestały docierać do Jastrzębia w 2001 r. Władze miasta chcą do przywrócenia połączeń pasażerskich przekonać sąsiednie gminy i władze województwa.

– We współpracy z województwem śląskim czynimy starania, aby kolej powróciła do naszego miasta. W celu ustalenia zakresu oraz optymalnego wariantu jastrzębskiej inwestycji w styczniu władze miasta podjęły rozmowy z przedstawicielami PKP, wójtem Pawłowic, dyrektorem Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej, dyrektorem Euroregionu Těšínské Slezsko oraz prezydentem Karwiny – powiedziała Katarzyna Wołczańska rzeczniczka prasowa urzędu miasta Jastrzębie- Zdrój.

W lutym odbyły się spotkania władz miasta z przedstawicielami władz regionu morawsko – śląskiego, burmistrzami Orzesza i Łazisk Górnych oraz prezydentem Żor, a w marcu z burmistrzem Czerwionki-Leszczyn i starostą Petrovice u Karviny. Podczas spotkań omawiano problem wykluczenia Jastrzębia-Zdroju z kolejowego transportu pasażerskiego.

Miasto zleciło też analizę wariantów trasy połączenia kolejowego z Katowicami. Obecnie proponowany jest przebieg podobny do funkcjonującego w latach 90-tych czyli linia przez Żory i Orzesze. By pociągi wróciły na tę trasę konieczna jednak jest odbudowa infrastruktury na odcinkach Jastrzębie-Zdrój – Pawłowice i Żory – Orzesze. Sieć trakcyjna oraz tory  na tych odcinkach zostały rozebrane po 2002 2. Odbudowa linii niestety nie została ujęta w Krajowym Programie Kolejowym.

– Po zapoznaniu się z analizą przygotowaną przez miasto Jastrzębie-Zdrój, PKP PLK SA zwróciła się do marszałka województwa śląskiego z zapytaniem o możliwość sfinansowania przedmiotowej inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Marszałek, mimo poparcia dla realizacji inwestycji oraz deklaracji do prowadzenia przewozów w przypadku odtworzenia połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdrój, poinformował że nie będzie mógł sfinansować przedmiotowej inwestycji – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską.

Obecnie samorządy miasta oraz władze województwa szukają finansowania na opracowanie dokumentacji projektowej odbudowy linii kolejowej nr 159.

– Organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy do zadań samorządu województwa. Razem z marszałkiem województwa i PKP PLK poszukujemy pieniędzy na opracowanie studium z operatem szacunkowym na odtworzenie linii. Koszt waha się od 1 do 4 mln zł. Marszałek ma też przeprowadzić inwentaryzację prowadzonych inwestycji, stanu ich zaawansowania i możliwości przesunięcia środków – poinformowała Katarzyna Wołczańska.

W obecnej perspektywie budżetowej PKP PLK remontuje fragment linii, która może być częścią szlaku Jastrzębie – Katowice. Chodzi o odcinek Żory – Studzionka, którego rewitalizacja prowadzona jest w ramach prac na szlakach towarowych w okolicach Rybnika.