Przejazdy otrzymają oznaczenia z informacjami dla użytkowników dróg

Przejazdy otrzymają oznaczenia z informacjami dla użytkowników dróg

26 kwietnia 2018 | Autor: Łukasz Kuś/PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają oznaczenie przejazdów drogowo – kolejowych specjalnymi naklejkami z numerami telefonów do służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwa a także informacjami pozwalającymi zidentyfikować przejazd. Dzięki temu po otrzymaniu zgłoszenia od użytkowników drogi, będzie można szybko wstrzymać ruch w przypadku awarii.

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe od 26 kwietnia rozpoczynają znakowanie blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Na każdym do końca maja br. będą żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze między operatorami numeru 112 a służbami PLK odpowiedzialnymi za ruch pociągów, zapewni szybkie reakcje na zagrożenia. Akcja zarządcy infrastruktury kolejowej jest wypełnieniem zalecenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

– Rozpoczynamy naklejanie oznaczeń, które pojawią się na wszystkich przejazdach. Mamy ponad 13,5 tys. przejść i przejazdów i wszędzie pojawią się te nalepki, które będą mogły być wykorzystane gdy nastąpi awaria lub inne niebezpieczne wydarzenie na przejeździe. Na pewno będzie mieć to wpływ na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Średnio rocznie mamy ok. 200 wypadków na przejazdach, więc przewidujemy że informacje z tych oznaczeń będą mogły być wykorzystane średnio kilkadziesiąt razy w roku. Naszym celem jest aby nie było w ogóle takiej potrzeby ale różne sytuacje mogły się zdarzyć – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, który przykleił pierwsze takie oznaczenie na przejeździe w Warszawie.

Pracownicy PLK umieszczają naklejki na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat D) lub znakami i sygnalizacją świetlna (kat. C). Wielkość naklejki 40 cm x 11 cm. Na  przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki będą na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowana jest rogatka). Wielkość naklejki 20 cm x  5 cm. Takie oznakowanie kierowcom, którzy znajdą się w kryzysowej sytuacji, między rogatkami przejazdu, zauważenie odblaskowej, żółtej naklejki z najważniejszymi informacjami.

PKP Polskie Linie Kolejowe są przygotowane do wdrożenia nowego zabezpieczenia. Spółka przeszkoliła ponad 10000 pracowników o systemie informacji i wdrażanych działaniach.

– Każdy użytkownik przeczyta oprócz numeru 112 także numer najbliższej dyspozytury ruchu. Będzie wskazany numer indentyfikacyjny przejazdu. Kiedy informacja ta zostanie przekazana na numer 112 zostanie to przekazane do centrum zarządzania ruchem kolejowym i nastąpi wstrzymanie ruchu. Przeprowadziliśmy symulacje z których wynika że od momentu powiadomienia do wstrzymania ruchu w 80% przypadków mija od 3 do 5 minut – zapewnił Ireneusz Merchel.

W przypadku awarii auta, zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem alarmowym 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu  z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem, służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów. Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Inicjatywa PLK wymagała także ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.