Nowe korytarze Azja - Europa powstaną dzięki współpracy kolei

Nowe korytarze Azja - Europa powstaną dzięki współpracy kolei

14 maja 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Pierwszy testowy transport kontenera pociągiem na tworzonym korytarzu handlowym Południe - Zachód dotarł ze Sławkowa do Astary w Azerbejdżanie. Kazachstan, Azerbejdżan i Gruzja chcą odegrać rolę hubów transportowych między Indiami i zachodnimi Chinami a Europą. Umożliwi to współpraca m.in w kwestiach celnych i prawnych.

Fot. Euroterminal Sławków

Polskie koleje włączyły się w budowę nowych korytarzy transportowych - Międzynarodowej Trasy Transkaspijskiej, która pozwala pociągom towarom z Chin dotrzeć do Europy z pominięciem Rosji oraz Trasy Południe - Zachód, która prowadzi z Indii i Iranu do Europy przez Ukrainę i Polskę. Ten drugi projekt istotny jest dla PKP LHS.

— Kilka lat temu wydawało się że Nowy Jedwabny Szlak to mrzonka. Teraz widać, że rewolucja w transporcie stała się faktem. Korytarze Południe-Zachód i Trasa Transkaspiska wkrótce będą odgrywać istotna rolę. Coraz więcej towarów zwłaszcza o dużej wartości trafia do Europy koleją. Rosnący ruch widać na linii szerokotorowej. Z tego powodu podejmujemy działania w celu zwiększenia przepustowości. Do 2020 LHS planuje przebudowę stacji Hrubieszów oraz mijanki Zamość Majdan - zapewnił Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS podczas konferencji poświęconej nowym szlakom transportowym.

Kraje zaangażowane w projekt podejmują wspólne przedsięwzięcia infrastrukturalne. Bardzo dużo w modernizację infrastruktury inwestuje Kazachstan, który buduje nowe przejścia graniczne z Chinami. Trwa także rozbudowa portów nad Morzem Kaspijskim Aktau i Baku. Obie tworzone trasy międzynarodowe będą przechodzić przez terytorium Azerbejdżanu i Gruzji. Oprócz inwestycji infrastrukturalnych dla uruchomienia nowych korytarzy konieczne jest opracowanie jednolitych taryf i prostych standardów obsługi klienta. 

— Ujednolicenie taryf to tylko część tego, co robimy. Zajmujemy się poprawą obsługi, by zapewnić skrócenie przewozu. Takie zadanie wzięli sobie za cel wszyscy uczestnicy projektu. Istotnym aspektem jest cyfryzacja całego korytarza. To pozwoli przyspieszyć procedury i zbudować łańcuch logistyczny. Konieczne są umowy nie tylko między kolejami ale też służbami fitosanitarnymi itp. — powiedział Zurab Kozmava, przedstawiciel Kolei Gruzińskich w Organizacji Współpracy Między Kolejami (OSŻD). 

10 dni temu odbyło spotkanie OSŻD w Ankarze, gdzie omawiano kwestie wymogów prawnych w tranzycie przez Turcję. Uproszczenie procedur celnych pozwoli skrócić czas transportu o 13 godzin i obniżyć koszt o 500 dolarów.  Jak mówili przedstawiciele OSŻD w tym celu trzeba ujednolicić regulacje kolejowe, morskie i drogowe, by lepiej zharmonizować przewóz i móc posługiwać się jednym dokumentem przewozowym. Obecnie nawet w transporcie intermodalnym potrzebne są 3 różne dokumenty dla jednego ładunku. 

— Na kolejnym spotkaniu w sprawie Korytarza Transkaspijskiego chcemy zaprosić władze celne krajów położonych na korytarzu transportowym, by poruszyć temat ujednolicenia procedur celnych. Szlak przez Kazachstan jest szybszy niż trasa morska, szczególnie dla ładunków z Zachodnich Chin. Poza tym sama Azja Centralna to duży rynek. Rozwija się chociażby handel między Polską a Kazachstanem. Podobnie jest pomiędzy pozostałymi krajami środkowej Azji a Europą. Uruchomienie korytarzy może przyspieszyć rozwój handlu między tymi krajami — powiedziała Zubaida Aspayeva oficjalna przedstawicielka Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Kazachstanu w OSŻD.

Kazachstan ze względu na swe położenie i dobrą infrastrukturę odgrywać może dużą rolę w przewozach w kierunku Europa - Chiny. Uruchamiane są przewozy zarówno przez Rosję i Polskę, jak też omijające Rosję, co jest istotne w przypadku eksportu produktów spożywczych z Europy do Chin. 

— By zwiększyć przepustowość otworzyliśmy nowe przejścia na granicy chińsko - kazachskiej. W jednym z tych punktów będą kursować pociągi kontenerowe. W projekty te włączają się też Rosjanie i Ukraińcy, gdyż nie wykluczamy żadnego kierunku transportu. Transport może się odbywać także do Chin. Chińscy konsumenci zwracają na przykład uwagę na wysokiej jakości produkty spożywcze. Czynnikiem rozwoju transportu jest także handel online — powiedziała Aspayeva.