Bezpieczeństwo przeciwpożarowe paliw alternatywnych wyzwaniem dla kolei

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe paliw alternatywnych wyzwaniem dla kolei

15 maja 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Sporym utrudnieniem dla producentów pojazdów szynowych okazały się nowe normy unijne dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Dużo pytań i potencjalnych zagrożeń pojawia się także wraz z wprowadzaniem na rynek paliw alternatywnych, w tym zwłaszcza wodoru.

Fot. Adam Brzozowski

Restrykcyjne regulacje bezpieczeństwa przeciwpożarowego przyczyniają do podniesienia kosztów produkcji taboru kolejowego. Co więcej, eksperci z branży nie są przekonani, czy nowe unijne standardy przyczynią się do znaczącego wzrostu poziomu bezpieczeństwa.

– Wyzwaniem są regulacje Safety Integrity Level. Wymagania te powodują duży wzrost kosztów produkcji, spowodowany przez konieczność  przeprowadzenia badań i konsultacji. Nie jestem przekonany, czy wszystko to jest lepsze w porównaniu z tym, co robiliśmy wcześniej. 100% poziomu bezpieczeństwa nie osiągniemy nigdy. Jeśli jednak porównamy koszty wdrożenia w przemyśle nowych norm do oczekiwanych rezultatów w postaci wyższego bezpieczeństwa, to okaże się, że wydajność inwestycji jest coraz mniejsza – powiedział Roger Dirksmeier, dyrektor generalny działu kolejowego Fogtec podczas konferencji Nowoczesne Kierunki Ochrony Przeciwpożarowej Taboru Szynowego zorganizowanej przez Instytut Kolejnictwa.

W laboratorium Instytutu testowane są pod kątem bezpieczeństwa przeciwpożarowego komponenty oraz całe urządzenia wykorzystywane na pokładach pociągów. – Nowa norma regulująca bezpieczeństwo materiałów i kompozytów różni się od poprzednich regulacji, dlatego trzeba przeprowadzić nowe testy sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Dwa lata temu testowano próbki materiałów, natomiast obecnie sprawdzane są całe urządzenia. Trzeba też pamiętać, że wymagania testowe zależą od lokalizacji materiału w pojeździe. Jeden standard europejski jest niezbędny dla wszystkich. Jestem przekonana, że za kilka lat jego stosowanie stanie się łatwe dla wszystkich – powiedziała prof. Jolanta Maria Radziszewska-Wolińska z Instytutu Kolejnictwa.

Wprowadzenie nowych standardów powoduje konieczność wprowadzenia przez przemysł zmian organizacji i przynosi dużo nowych wymogów dokumentacyjnych. – Wdrożenie standardu EN50657 wymaga sporo pracy, co podnosi, koszty działalności, a nie wydaje mi się, by poprawiało się bezpieczeństwo – dodał Dirksmeier.

Co więcej, przemysł kolejowy staje przed nowym wyzwaniem jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w pojazdach napędzanych paliwami alternatywnymi. Szczególne obawy przynoszą zwłaszcza pociągi i autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Obecnie nie wiadomo jak zachowają się one podczas pożaru i jak je gasić.

– Sporo się mówi o technologiach przyjaznych dla środowiska. Jak jednak sobie poradzimy z pożarem w pociągu napędzanym wodorem? To jest paliwo ekologiczne ale przynosi nieznane nam ryzyka. W Niemczech nastąpił zapłon autobusu na wodór i nikt nie wiedział jak go ugasić – zauważył dyrektor generalny Fogtec. 

Wodór jest też problemem przy projektowaniu stacji i tuneli. Obecnie nie wiadomo jaką stosować wentylację, gdzie stosować czujniki by zminimalizować ryzyko związane z tym paliwem. By określić nowe standardy bezpieczeństwa dla pojazdów z paliwami alternatywnymi w Niemczech powstało konsorcjum SUVEREN, w skład którego wchodzą m.in. Fogtec i Koleje Niemieckie (DB). W ramach tego projektu badane są kwestie bezpieczeństwa pojazdów i infrastruktury. Celem konsorcjum jest opracowanie podręcznika dla producentów taboru i projektantów infrastruktury.