Siemens testuje częściowo dwupoziomowy ezt dla Zagłębia Ruhry

Siemens testuje częściowo dwupoziomowy ezt dla Zagłębia Ruhry

15 czerwca 2018 | Źródło: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Na torze doświadczalnym w Wildenrath w zachodnich Niemczech trwają testy Desiro HC - nowego ezt dla kolei aglomeracyjnej Rhein-Ruhr Express. Jednostka ta złożona jest z wagonów jedno i dwupoziomowych. To pierwszy pociąg wyposażony w system wzmacniania sygnału sieci telefonii komórkowej.

Fot. Łukasz Kuś

Siemens realizuje duży kontrakt podpisany w 2015 r. z regionem metropolitalnym Rhein-Ruhr na dostawę 82 elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi 7 linii kolei aglomeracyjnej Rhein-Ruhr Express. Zamówienie o wartości 1,7 mld euro obejmuje również usługi serwisowania pojazdów przez okres aż 32 lat. W czwartek 14 czerwca testowana jednostka została zaprezentowana dziennikarzom.

Pociągi Desiro HC będą złożone z dwóch członów sterowniczych jednopoziomowych zestawionych z członami dwupoziomowymi. W skrajnych jednopoziomowych członach znajduje się przedział klasy pierwszej oraz, po drugiej stronie, przedział dla podróżnych z większymi bagażami. Jednostki dostosowane są do prędkości 160 km/h i mają nawet do 800 miejsc siedzących, co jest odpowiedzią na dużą popularność kolei aglomeracyjnej w Zagłębiu Ruhry, gdzie na najbliższe lata prognozowany jest wzrost liczby pasażerów.

Lepszy odbiór internetu mobilnego

Desiro HC będzie pierwszym pojazdem szynowym wyposażonym w system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej. Do do poprawy odbioru sygnału sieci komórkowej służą niemal przezroczyste siatki zainstalowane na oknach. Rozwiązanie to poprawia możliwości korzystania z interentu mobilnego przez urządzenia wewnątrz pociągu. Technologię tę opracował austriacki oddział Siemensa.

Projektując nowe ezt dla kolei aglomeracyjnych Siemens duży nacisk położył na redukcję zużycia energii i kosztów eksploatacji. Desiro HC został skonstruowany z wykorzystaniem technologii obliczeniowych w chmurze i analizy Big Data dzięki czemu można na bieżąco śledzić stan każdego komponentu pojazdu. Pozwala to na przewidywanie potencjalnych usterek i zapobieganie im, co skutkuje zwiększeniem niezawodności pojazdu i obniża koszty serwisowania taboru. W ramach kontraktu Siemens zbudował też nowe centrum obsługi pojazdów w Dortmund.

Dostawy ruszą jesienią

Desiro HC ma pojawić się na torach w nadreńskiej aglomeracji pod koniec roku. – Obecnie jesteśmy w trakcie procesu homologacji jednostki. Wykonaliśmy już większość jazd testowych i przewidujemy, że Desiro HC otrzyma dopuszczenie do ruchu w październiku, po czym pojazdy będą przekazywane przewoźnikowi – powiedział Jens Chlebowski, inżynier Siemensa odpowiedzialny za projekt.

Do obsługi pierwsze linii Rhein-Ruhr Express potrzebnych będzie 11 jednostek w codziennej eksploatacji i 4 jednostki rezerwy. Kolej miejską w metropoli Ren – Zagłębie Ruhry obsługują firmy Abelio – przewoźnik należący do grupy Kolei Niderlandzkich oraz prywatny przewoźnik National Express Holding.