Pomorze Zachodnie ma już Impulsy. Kolej na hybrydę?

Pomorze Zachodnie ma już Impulsy. Kolej na hybrydę?

02 lipca 2018 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Zachodniopomorski Oddział Przewozów Regionalnych za miesiąc będzie miał w sumie 40 EZT serii Impuls. Newag dostarczył pojazdy z ostatniego zamówienia (27 jednostek) w rekordowym tempie – 1,5 roku przed terminem. Nie wykluczone, że do województwa w przyszłości trafią też pojazdy hybrydowe z Nowego Sącza – prototyp zacznie jeździć już w przyszłym roku, o czym poinformował w Szczecinie prezes Newagu.

Fot. Adam Brzozowski

Województwo zachodniopomorskie jest pierwszym, które może się pochwalić prawie wyłącznie nowymi egzemplarzami EZT jeżdżącymi po regionie. W 2013 samorząd zamówił w Newagu 12 czteroczłonowych Impulsów do obsługi relacji Świnoujście – Szczecin – Poznań i Szczecin – Słupsk. Dostawy wszystkich jednostek zakończono w marcu 2015 r. W listopadzie tego samego roku Urząd Marszałkowski zamówił dodatkową jednostkę.

We wrześniu 2016 r. samorząd województwa złożył kolejne zamówienie - na 17 jednostek (12 trójczłonowych i 5 czteroczłonowych) z opcją dostawy 10 dodatkowych sztuk. W lipcu 2017 r. województwo skorzystało z opcji i zamówiło 6 EZT trójczłonowych i 4 czteroczłonowe Impulsy.

Ostatnie zamówienie (w sumie na 27 jednostek), w ramach którego Newag miał też dostarczyć symulator Impulsa do szkolenia maszynistów, powinno się zakończyć do 2020 r. Producent taboru zdołał zmontować pojazdy przed czasem. Podczas otwarcia Centrum Szkolenia Maszynistów w szczecińskiej lokomotywowni Przewozów Regionalnych, Zbigniew Konieczek, prezes Newagu, poinformował, że do przewoźnika dotarło już 26 jednostek, a ostatnia będzie dostarczona w lipcu tego roku.

– Współpraca z samorządem województwa zachodniopomorskiego na początku była trudna, ale w tej chwili jest modelowa – powiedział Konieczek. – Prace nad symulatorem nie dobiegną do końca jutro czy za tydzień. To, co będzie się zmieniało w pojeździe Impuls, będzie na bieżąco wprowadzane jako upgrade-y w symulatorze – dodał prezes Newagu.

Zbigniew Konieczek poinformował także, że w 2019 r. na tory wyjedzie hybrydowy pojazd, stworzony na bazie trójczłonowego Impulsa (36WE), ktorym będzie można przewozić pasażerów po liniach niezelektryfikowanych. – Nie będzie się trzeba przesiadać. W końcu przyszłego roku taki pojazd będzie gotowy – zadeklarował szef nowosądeckiej spółki.

Newag zapowiedział rozpoczęcie prac nad pojazdem hybrydowym (z napędem elektrycznym oraz spalinowym) już kilka lat temu. Firma otrzymała na produkcję nowego taboru dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w wysokości ponad 15 mln zł.

Hybrydowy zespół trakcyjny wyprodukowany przez Newag składać się będzie z trójczłonowego EZT zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC, a także członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Dołączany moduł będzie wyposażony w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc wytwarzana przez agregaty będzie przekazywana do elektrycznego zespołu trakcyjnego i będzie zasilała silniki trakcyjne na wózkach napędowych. W zależności od potrzeb zamawiającego, spalinowy moduł napędowy będzie mógł być wyposażany w kabinę sterowniczą i pulpit manewrowy z tyłu członu lub wyłącznie w pulpity manewrowe. Człon napędowy z kabiną sterowniczą zapewni pełną funkcjonalność prowadzenia rekonfigurowanego zespołu trakcyjnego w ruchu pasażerskim, dzięki czemu będzie możliwe prowadzenie pojazdu na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilającego na stacjach końcowych.

Przewozy Regionalne ponad roku temu zasygnalizowały, że są zainteresowane inwestycją w hybrydowe zespoły trakcyjne (HZS).

Tak wygląda Impuls jeżdżący po liniach Pomorza Zachodniego: