Alstom oddał do eksploatacji tramwaj nowej generacji Citadis X05, wyposażony w innowacyjny system ładowania indukcyjnego SRS. Tramwaj będzie obsługiwał odcinek Cadam-Magnan na linii nr 2 Metropolii Nicea - Lazurowe Wybrzeże (Métropole Nice Côte d'Azur).
Pierwsi pasażerowie mieli okazję przyjrzeć się z bliska projektowi autorstwa Ora Ïto, a także poczuć komfort podróży zapewniany przez 44-metrowe tramwaje nowej generacji Citadis: 40% powierzchni to okna, diody LED dające miękkie, jednorodne oświetlenie, duże pojedyncze siedzenia, informacje o trasie wyświetlane na bardzo szerokich ekranach. Dodatkowo, udoskonalony został dostęp poprzez podwójne drzwi zamontowane w całym tramwaju. Innowacyjność Citadis X05 oznacza również łatwiejszą obsługę: może z niego korzystać o 10% pasażerów więcej, przy 20% wzroście wymiany pasażerów na przystankach, z jednoczesną redukcją, o ponad 20%, kosztów utrzymania prewencyjnego.
Alstom jednocześnie po raz pierwszy wprowadził na rynek swoją technologię ładowania indukcyjnego SRS, połączoną z systemem magazynowania energii Citadis Ecopack. System ten pozwala, podczas całej podróży, na przejazdy tramwaju bez korzystania z górnych sieci trakcyjnych. SRS automatycznie ładuje tramwaj w trakcie postoju na przystanku, w czasie wymiany pasażerów (poniżej 20 sekund), przy zachowaniu całkowitego bezpieczeństwa. Energia elektryczna magazynowana jest w pokładowych urządzeniach Citadis Ecopack, co gwarantuje autonomię tramwaju między dwoma punktami ładowania. SRS opiera się na założeniach technicznych oraz bezpieczeństwie sprawdzonego rozwiązania APS (tramwaje w Bordeaux, w Reims i wDubaju).
To dla mnie ogromny powód do dumy, że Alstom i jego zespoły uczestniczą w tym projekcie, który jest katalizatorem innowacji i jest przykładem międzynarodowego poziomu francuskiego sektora kolejowego. Jest to nowa generacja tramwajów, z nowym systemem zasilania. Tramwaj w Nicei od wiosny 2019 r. będzie także pierwszym, który zostanie wyposażony w system bezprzewodowego i pozbawionego zakłóceń połączenia Wi-Fi - mówi Jean-Baptiste Eyméoud, Prezes Alstom we Francji.
Dziewięć z dwunastu francuskich zakładów Alstom bierze udział w projektowaniu i produkcji tramwajów linii nr 2 dla Metropolii Nicea - Lazurowe Wybrzeże: La Rochelle (badania i montaż), Le Creusot (wózki), Ornans (silniki), Valenciennes (wnętrza), Villeurbanne (elektronika pokładowa, informacje dla pasażerów, łączność Wi-Fi), Aix-en-Provence (pomiar prędkości), Tarbes (trakcja), Vitrolles (system ładowania SRS) i Saint-Ouen (koordynacja fazy projektowej, podstacje elektryczne).
Łącznie ponad 2500 tramwajów Citadis zostało sprzedanych do ponad 50 miast w 20 krajach.