Projekt CPK ma poprawić dostępność kolei w Polsce

Projekt CPK ma poprawić dostępność kolei w Polsce

20 lipca 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmie kilkanaście magistral i linii prowadzących do różnych części kraju, w tym do miast obecnie odciętych od kolei. Realizacją projektu zajmie się specjalna spółka powołana na potrzeby CPK.

Fot. Mpuchatek Wikimedia Commons

Centralny Port Komunikacyjny ma być największą inwestycją infrastrukturalną w Polsce po 1989 r. Projekt ten oprócz budowy portu lotniczego przewiduje także inwestycje drogowe i kolejowe. Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury inwestycje kolejowe pozwolić mają na szybki dojazd do lotniska z różnych części kraju. W informacji jakiej udziliło Ministerstwo Infrastruktury "Kurierowi Kolejowemu" zapewniono, że dodatkową korzyścią ma być przywrócenie dostępności do transportu kolejowego w miastach takich jak: Jastrzębie-Zdrój, Tomaszów Lubelski, Końskie, Busko-Zdrój, Dąbrowa Tarnowska, Kolno czy Węgorzewo. W pierwszej kolejności jednak inwestycje obejmą skomunikowanie CPK z Centralną Magistralą Kolejową, Warszawą i Łodzią.

Kilkanaście magistral kolejowych

Komitet sterujący programem CPK po konsultacjach z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK SA określił ramowy zakres niezbędnych inwestycji tak zwanego komponentu. W informacji jakiej udzieliło Ministerstwo Infrastruktury wskazano następujące kierunki jakie będą obejmować inwestycje kolejowe w ramach CPK. Chodzi o linie:   Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg. Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów, CPK – Gdańsk.

– Szczegółowe parametry dla poszczególnych relacji zostaną określone w toku dalszych prac. W następnym etapie przygotowany zostanie szczegółowy zakres finansowo-rzeczowy inwestycji niezbędnych do osiągnięcia wymaganej funkcjonalności -  m.in. zakładanych czasów przejazdów – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.

Program wieloletni

Inwestycje kolejowe w ramach CPK mają mieć zapewnione finansowanie w ramach programu wieloletniego inwestycji kolejowych, który obejmie też źródła unijne. Natomiast prace projektowe i przygotowawcze będą finansowane z źródeł bieżących. Jak informuje MI, w pierwszym etapie powinno być zagwarantowane finansowanie w wysokości 8-9 mld zł na realizację komponentu kolejowego. Pierwszy etap obejmuje połączenia portu z Warszawą, Łodzią i CMK.

Do końca lipca zostanie powołana spółka celowa do realizacji i koordynacji programu inwestycyjnego. Spółka ta zajmie się pozyskaniem terenu inwestycji  i gospodarowaniem pozyskanymi nieruchomościami oraz prowadzeniem prac przygotowawczych, które obejmą sporządzenie studium wykonalności, koncepcji urbanistyczno-architektonicznej, uzyskanie decyzji środowiskowej. Spólka celowa będzie też odpowiadać za realizację prac projektowych i budowlanych. Ponadto spółka celowa opracuje projekt programu wieloletniego zawierający inwestycje, które będą przez nią bezpośrednio realizowane lub nadzorowane.

– Lista inwestycji towarzyszących jest uzgadniana przez pełnomocnika i zespół doradczy m.in. z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (w zakresie linii kolejowych) oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (w zakresie inwestycji drogowych). Istnieje również możliwość współpracy w zakresie pozostałych inwestycji liniowych z innymi podmiotami – informuje Ministerstwo Infrastruktury.