Z barek na ciężarówki w tempie 25 TEU na godzinę

Z barek na ciężarówki w tempie 25 TEU na godzinę

10 sierpnia 2018 | Autor: Adam Brzozowski
PODZIEL SIĘ

Terminal Kontenerowy w belgijskim Liège jest zlokalizowany na terenach położonych między linią kolejową oraz rzeką Mozą (dzielnica Renory), po której kontenery docierają barkami z Antwerpii. Obiekt świadczy kompleksowe usługi związane z obsługą ładunków oraz zajmuje się organizacją transportu dla odprawionych, wykorzystując własne ciężarówki oraz samochody firm zewnętrznych.

Fot. Adam Brzozowski

Terminal uruchamia regularne kursy na trasie Liège - Antwerpia trzema różnymi barkami. Na dwóch z nich kontenery układa się w dwóch warstwach – zabierają łącznie po 140 TEU. Trzecia barka wozi kontenery trzema warstwami, a jej zdolność załadunku to 162 TEU. Warunkiem wypłynięcia największej barki jest próg 1500 ton, którego jednostka nie może przekroczyć.

Zdolność załadunku kontenerów na barki w Terminalu Kontenerowym Liège wynosi 25 jednostek na godzinę. W 2017 r. w obiekcie przeładowano na barkach 70 tys. TEU. W terminalu znajduje się m.in. takie urządzenia jak samojezdny dźwig, suwnica bramowa, trzy wózki typu reach stacker (wysokiego składowania) oraz układarki pustych kontenerów.

Gospodarka kontenerowa

Obiekt jest tzw. depot kontenerowym, z którego towary trafiają do klienta. Po wpłynięciu ładunków w kontenerach z Antwerpii do terminalu ładunek jest dostarczany samochodami do odbiorcy. Po rozładunku u klienta kontenery nie są transportowane z powrotem do portu w Antwerpii, lecz wracają do terminalu. Przedstawiciele obiektu informują, że taka gospodarka kontenerami, opracowana w porozumieniu z armatorami morskimi, obniża koszty składowania kontenerów.

Terminal wykonuje odprawy celne towarów – posiada własną agencję celną i współpracuje z belgijskim urzędem celnym.
Obiekt posiada wagę do ważenia kontenerów. Informacja o wadze ładunku trafia poprzez system informatyczny do armatora. Ważenie jednostek ładunkowych nakazuje konwencja bezpieczeństwa na morzu SOLAS, zgodnie z którą każdy kontener przed załadowaniem na statek musi być zważony. Przepisy wprowadzono, ponieważ firmy zaniżają wagę kontenerów, chcąc zapłacić mniejszy fracht, a z powodu przeciążenia statków dochodzi do wypadków na morzu.

Chłodnie i Flexi Tanki

Terminal zajmuje się m.in. transportem kontenerów – chłodni, w których agregaty utrzymują temperaturę do minus 18 stopni Celsjusza. Samochody przewożące ładunki mają specjalne gniazdka do zasilania kontenerów chłodniczych (wyposażonychw agregaty). Tego typu kontenery nie są nowością w Polsce. DB Port Szczecin jest w naszym kraju liderem w przeładunku chłodzonych kontenerów.

W terminalu w Liège są przeładowywane do kontenerów także produkty masowe (sypkie). Przed wypełnieniem kontenera takim produktem umieszcza się w nim specjalny balon (worek). Następnie worek wypełnia się towarem (np. cukrem) i zamyka kontener. Terminal obsługuje również produkty płynne – do tego celu służą kontenery Flexi Tank.