20 października ruszą pociągi po linii obwodowej

20 października ruszą pociągi po linii obwodowej

13 sierpnia 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

W niedzielę po raz pierwszy lokomotywy przejechały z prędkością 80 km/h przez wiadukty na modernizowanej linii obwodowej w Warszawie. Jazdy odbyły się w ramach sprawdzania obiektów, tzw. dynamicznych prób obciążeniowych.

Fot. PKP PLK

W niedzielę odbyły się kolejne próby, tym razem dynamiczne, wiaduktów na linii obwodowej w Warszawie. Po obiektach na Obozowej, Zawiszy, Kasprzaka i Wolskiej przejeżdżała lokomotywa z różną prędkością: od 10 do 80 km/h. Wówczas specjalna aparatura mierzyła parametry obiektów i ich zachowanie. Potwierdzone zostały założenia, że wiadukty są przystosowane do obsługi cięższych składów (nacisk na oś 22,5 t) poruszających się z większą niż przed modernizacją prędkością rozkładową (było 40km/h – będzie 80 km/h).

Na linii obwodowej kończą się już zasadnicze prace. Nad nowymi torami rozwieszona została nowa sieć trakcyjna. Tory są wyregulowane. Na przystankach Warszawa Koło, Warszawa Młynów, Warszawa Wola i na 8 peronie stacji Warszawa Zachodniej trwają prace wykończeniowe i porządkowe. W połowie sierpnia rozpoczną się odbiory techniczne nowej infrastruktury i pozyskiwanie zgód administracyjnych. Od 20 października linią pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią pojadą pasażerowie.

W przyszłym roku, po zakończeniu prac projektowych, rozpoczną się roboty przy budowie nowego przystanku Warszawa Powązki. Oprócz nowego peronu dostosowanego dla osób o ograniczonej mobilności, PLK wybudują także kładkę dla pieszych łączącą Wolę i Żoliborz.

Dzięki inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 196 mln zł Warszawa zyska lepszy system komunikacji. Będą dwa nowe przystanki: Powązki i Koło. Budowa nowego węzła przesiadkowego Warszawa Młynów zwiększy możliwości komunikacyjne w stolicy – pasażerowie swobodnie przesiądą się z pociągu do metra przy ulicy Górczewskiej.

Linia obwodowa będzie pełniła ważną rolę podczas przebudowy linii średnicowej. Wówczas pojadą nią pociągi dalekobieżne. Inwestycja jest ważnym elementem zmian komunikacji w aglomeracji warszawskiej. 

Podobne rozwiązania z Krajowego Programu Kolejowego,  sprzyjające lepszej komunikacji  w miastach i aglomeracjach, realizowane są m.in. w Krakowie, Szczecinie, Rzeszowie czy Jeleniej Górze. Na sieci kolejowej przybywa nowych przystanków i miejsc, gdzie podróżny może sprawnie i wygodnie łączyć podróż koleją z innymi środkami komunikacji.

Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” współfinansowany jest z mechanizmu CEF – Łącząc Europę. Wartość umowy dotyczącej bieżącej realizacji projektu wynosi 196 mln brutto. Dofinansowanie z UE wynosi 85%.