Stadler dostarczy 71 pojazdów dla Walii

Stadler dostarczy 71 pojazdów dla Walii

20 sierpnia 2018 | Źródło: Stadler
PODZIEL SIĘ

Stadler ponownie zdobywa duże zlecenie w Wielkiej Brytanii. Wales & Borders zamawia 71 pojazdów, w tym 36 trójczłonowych tramwajów dwusystemowych typu CITYLINK oraz 35 zespołów trakcyjnych typu Flirt.

Fot. Stadler

36 trójczłonowych tramwajów dwusystemowych CITYLINK zasilanych z sieci trakcyjnej 25 kV i z napędem akumulatorowym będzie kursowało na liniach z Cardiff do Treherbert, Aberdare i Merthyr Tydil. Oznacza to powrót tramwajów na ulice Cardiff po ponad 70 latach. Z pozostałych 35 zamówionych pociągów typu FLIRT 11 będzie miało napęd spalinowy, a 24 to pojazdy hybrydowe wyposażone w napęd spalinowy oraz elektryczny z zasilaniem z sieci trakcyjnej lub z akumulatorów.

11 spalinowych zespołów trakcyjnych jeżdżących w sieci South-Wales-Metro będzie obsługiwało odcinki na trasie między Maesteg, Ebbw Vale i Cheltenham. 24 hybrydowe zespoły trakcyjne będą docierały przez Cardiff do położonej na południu miejscowości Vale of Glamorgan, wykorzystując przy tym napęd spalinowy. Natomiast na północ od stolicy Walii pociągi będą przełączane na napęd z sieci trakcyjnej.

Zastosowanie akumulatorów w tramwajach dwusystemowych oraz koncepcja napędu hybrydowego to innowacyjne i opłacalne rozwiązania. Z jednej strony pozwalają one na przyjazną dla środowiska eksploatację pojazdów na trasach zelektryfikowanych na północ od Cardiff, z drugiej zaś na tzw. „inteligentną elektryfikację“. „Inteligentna elektryfikacja“ to rozwiązanie umożliwiające poruszanie się pociągów po trasach niezelektryfikowanych wykorzystując napęd elektryczny i energię zgromadzoną w akumulatorach. Pozwala to zminimalizować wydatki na infrastrukturę oraz eliminuje konieczność kosztownej modyfikacji wyposażenia ok. 55 mostów znajdujących się na trasie przejazdu.

Dostarczane pociągi będą wyposażone w klimatyzację, gniazdka sieciowe umieszczone przy siedzeniach oraz duże monitory informujące pasażerów o przebiegu trasy. Ponadto we wszystkich pojazdach przewidziano miejsce na przewożenie do sześciu rowerów oraz jedno wejście z ułatwionym wsiadaniem i wysiadaniem dla osób niepełnosprawnych. W pojazdach do minimum zredukowano hałas i wibracje. Nowa flota pociągów Stadlera to duży postęp z punktu widzenia komfortu podróży i zadowolenia pasażerów. Stanowi ona również wsparcie dla walijskiego rządu w realizacji wizji dotyczącej transportu publicznego.

W Wielkiej Brytanii Stadler obecny jest już na dużą skalę: od 2012 roku w londyńskiej dzielnicy Croydon kursuje dwanaście tramwajów dwusystemowych TRAMLINK, a siedem tramwajów dwusystemowych CITYLINK jeździ w sieci Sheffield Supertram. Począwszy od 2019 roku w rejonie operowania przewoźnika Greater Anglia do eksploatacji włączanych będzie 58 pociągów Stadlera, a od 2020 roku 52 nowe pociągi METRO będą tworzyły szkielet transportu regionalnego w rejonie Liverpoolu.

- Jesteśmy na początku fascynującej podróży, w trakcie której zmodyfikujemy naszą sieć przewozów i przedstawimy nową wizję transportu publicznego, w której liczą się przede wszystkim ludzie i miejscowości w Walii. Tabor firmy Stadler będzie odgrywał tu kluczową rolę - powiedział James Price, dyrektor zarządzający w firmie Transport for Wales.