Grupa PKP Cargo zarobiła w I półroczu 90 mln zł

Grupa PKP Cargo zarobiła w I półroczu 90 mln zł

21 sierpnia 2018 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

W pierwszym półroczu 2018 roku Grupa PKP Cargo osiągnęła przychody operacyjne na poziomie 2,5 mld zł. To najwyższy taki wynik od 2013 r.

Fot. PKP Cargo

Grupa w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku przewiozła 59,6 mln ton towarów (+3,4% r/r). Do wzrostu przewozów przyczynił się głównie pobudzony popyt na kruszywa i materiały budowlane oraz dynamiczny rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Zwiększenie potencjału przewozowego wsparte jest zwiększonymi nakładami inwestycyjnymi, które w pierwszym półroczu 2018 r. wyniosły 303 mln zł, co stanowi wynik wyższy o 51% od osiągniętego w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Tegoroczne inwestycje taborowe powodują, iż Grupa PKP Cargo jest przygotowana na szczyt przewozowy, który potrwa jeszcze przynajmniej kilka lat.

Grupa zrealizowała w pierwszym półroczu 2018 roku najwyższe przychody operacyjne od 2013 roku. Wyniosły one 2,51 mld zł i były o 11% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zanotowano także najwyższy od wejścia na giełdę wynik EBITDA – wskaźnik ten wzrósł z 333 mln zł w pierwszym półroczu 2017 roku do 423 mln zł w tym samym okresie 2018 roku (+27%). W pierwszych sześciu miesiącach tego roku zanotowano także wzrost wyniku netto – aż o 363% r/r. Osiągnął on wartość 90 mln zł, podczas gdy przed rokiem Grupa zarobiła na czysto tylko 19 mln zł. Natomiast koszty operacyjne Grupy PKP Cargo wyniosły 2,38 mld zł i pozostały pod kontrolą, mimo uwzględnienia rezerwy na świadczenia pracownicze i odpisu wartości taboru.

– Nasze bardzo dobre wyniki finansowe są rezultatem konsekwetnie realizowanej polityki podnoszenia konkurencyjności Grupy i oferowania klientom usług coraz wyższej jakości przekonuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Ze względu na zwiększenie konkurencyjności przewozów oraz optymalizację działalności, PKP Cargo dokonało aktualizacji prognoz wyników finansowych i operacyjnych spółki na 2018 rok. Znacząco zmieniły się prognozy związane z wartościami dotyczącymi EBIT – z 204 do 337,3 mln zł (+65,3%) i zysku netto – ze 160,8 do 269,9 mln zł (+67,8). Nieco mniejsze zmiany wprowadzono w prognozowanych nakładach inwestycyjnych, które spadną o 13,7% – z 1017,6 do 878,5 mln zł) a EBITDA według prognoz ma osiągnąć wynik wyższy o 17,7% niż podawano w prognozie (wzrost z 663,6 do 781,3 mln zł).

Niemal bez zmian pozostała prognoza dotycząca przychodów operacyjnych, które mają wynieść 3914,5 mln zł.

Aktualizację wprowadzono także w prognozach dla całej Grupy PKP Cargo. Zgodnie z nowym założeniem EBITDA wzrośnie z 778,7 do 904,8 mln zł (+16,2%). Natomiast masa towarowa została oszacowana na 121,8 mln ton w stosunku do wcześniej prognozowanych 125,9 mln ton (-3,2%).

Silnymi segmentami działalności Grupy w pierwszym półroczu 2018 roku pozostają transport intermodalny oraz przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. Przewozy intermodalne w ujęciu pracy przewozowej wzrosły o 26,1% r/r. Natomiast segment kruszyw i materiałów budowlanych wzrósł w pierwszym półroczu 2018 roku aż o 43,4% r/r.

Wyniki w poszczególnych segmentach rynku kształtowały się następująco:

Intermodal

Ten segment rozwija się od kilku lat najdynamiczniej w skali całego rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. W pierwszym półroczu 2018 r. Grupa PKP Cargo odnotowała w tym segmencie pracę przewozową na poziomie 1,9 mld tkm.

Rynek kruszyw

Zrealizowana w pierwszym półroczu 2018 roku praca przewozowa w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych wyniosła 3,4 mld tkm, co oznacza wzrost aż o 43,4% r/r. 

Metale i rudy

Praca przewozowa wykonana w tej grupie towarów wyniosła 1,9 mld tkm (-7,7% r/r).

Węgiel kamienny

W tym segmencie praca przewozowa zrealizowana przez Grupę PKP Cargo w pierwszym półroczu 2018 roku wyniosła 4,7 mld tkm (-10,8% r/r).