Jak skomunikować przewoźnika z pasażerem?

Jak skomunikować przewoźnika z pasażerem?

14 września 2018 | Autor: Marcin Zieliński
PODZIEL SIĘ

Organizacja podróży od drzwi do drzwi, a nie od stacji do stacji, staje się jednym z najważniejszych wyzwań dla kolei. O narzędziach integrujących usługi transportowe dyskutowano na konferencji „IT w transporcie szynowym – informatyka kluczem do modernizacji kolei.”

Fot. PKP Informatyka

Pasażer zaczyna być dostrzegany jako klient, który dokonuje wyboru środka transportu, zaś kolej powinna być jedną z opcji. Analiza zachowań konsumenckich i rozwoju aplikacji dla klientów pokazuje, że bardzo ważne jest nie tylko zapewnienie usługi transportowej lub kombinacji usług kilku przewoźników, ale też ich integracja. Współczesny pasażer – klient szeroko rozumianego transportu publicznego, potrzebuje zintegrowanego systemu transportowego, którego częścią może być jego samochód oraz rower (własny lub wypożyczony).

Pasażer musi mieć przy tym świadomość, że zintegrowane usługi są mu oferowane. Dlatego coraz ważniejsze stają się systemy komunikacji pomiędzy przewoźnikami, a pasażerem. Klient będzie intuicyjnie wybierał nowoczesne rozwiązania, takie jak dedykowane aplikacje, które można zainstalować we własnym smartfonie i mieć zawsze ze sobą zawsze. Aplikacja z dostępem do danych wygenerowanych przez różnych przewoźników daje klientowi komfort i ogranicza chaos powstający wskutek nadmiaru informacji. Takim systemem może być Bilkom, który działa jak aplikacja i witryna WWW.

Aplikacje i obsługujące je systemy informatyczne powoli wypierają tradycyjny sposób komunikacji klienta z przewoźnikiem czyli infolinię. Oczywiście nie można lekceważyć przekazywania informacji głosowej, ale tendencje światowe pokazują, że z aplikacji korzystają, albo będą w przyszłości korzystać wszyscy. Bez względu na wiek, albowiem smartfony wyparły tradycyjne telefony komórkowe, a coraz więcej danych odbieranych przez użytkowników, przetwarzanych jest za pomocą urządzeń mobilnych.

Druga część konferencji „IT w transporcie szynowym” dotyczyła rozwoju systemów wspierających transport intermodalny. Przewoźnicy szukają rozwiązań, które pomogą im zoptymalizować procesy zarządzania transportem kontenerów, a nawet ładunków w kontenerze. Rynek przewozów intermodalnych szybko się rozwija i można ocyzelować, że potentaci w produkcji oprogramowania zaproponują rozwiązania oparte na najlepszych praktykach. Do wymogów polskiego rynku dostosuje je PKP Informatyka.

Ważnym elementem konferencji była deklaracja wykorzystania na kolei najlepszych praktyk z innych sektorów gospodarki, np. z sektora finansów. Banki i inne instytucje działające na tym rynku takie jak Krajowa Izba Rozliczeniowa mają duże doświadczenie w zakresie ochrony danych związanych z płatnościami, które mogą być przydatne w procesach zakupu biletu przez internet.

Konferencja odbyła się 12 września w siedzibie Naczelnej Organizacji Technicznej. Jej organizatorami byli PKP Informatyka oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji.