Sejmik Województwa Małopolskiego planuje podjąć uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie do spółki Koleje Małopolskie wkładu pieniężnego oraz wkładu niepieniężnego (aportu) pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 50 mln zł zakupionych przy współudziale Unii Europejskiej. W ocenie Przewozów Regionalnych podjęcie uchwały poskutkuje dalszym, nieuzasadnionym krzywdzeniem spółki poprzez niewywiązywanie się samorządu z zawartych umów.
Na początku 2018 roku Przewozy Regionalne wezwały Województwo Małopolskie do wykonania obowiązku udostępnienia spółce dwóch czteroczłonowych EZT spośród nowych jednostek, do czego Województwo Małopolskie zobowiązało się w umowie PSC.
Przewozy Regionalne podkreślają, że postępowanie Województwa Małopolskiego w zakresie braku wywiązywania się ze zobowiązań przyjętych w porozumieniu oraz umowie PSC, podlega kontroli w odniesieniu do zachowania należytej staranności, o której mowa w art. 355 kc. Mając na uwadze dobro pasażerów Województwa Małopolskiego Przewozy Regionalne prowadzą działania w kierunku egzekwowania zapisów umów i porozumień, bowiem należyte wykonanie obowiązków kontraktowych zawartych w umowie PSC podlega dodatkowo odpowiedzialności opartej na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym (art. 471 i nast. ).
Należy zwrócić uwagę, że z Wystąpienia Pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli wynika, że począwszy od początku obowiązywania rozkładu jazdy 2015/2016, spółka Koleje Małopolskie otrzymywała od Województwa Małopolskiego (w drodze umów użyczenia lub dzierżawy) znacznie większą liczbę taboru kolejowego niż spółka PR. Zgodnie z umowami PSC zawartymi przez Województwo w dniu 7 grudnia 2015 r. z każdym z ww. operatorów, spółka Koleje Małopolskie otrzymać miała 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych (5 miało być przedmiotem umowy użyczenia, a 10 – przedmiotem umowy dzierżawy), podczas gdy spółka PR – już tylko 6 pojazdów w ramach umowy użyczenia i kolejne 6 w formule dzierżawy.
– Podjęcie przez Sejmik Województwa Małopolskiego przedmiotowej uchwały, będzie skutkowało brakiem możliwości wywiązania się ze zobowiązania zawartego w umowie PSC, poprzez co dojdzie do nieuzasadnionego pokrzywdzenia spółki Przewozy Regionalne. W wyniku tego powstanie uzasadniona wątpliwość co do tego, czy udzielana spółce Koleje Małopolskie przez Województwo Małopolskie pomoc finansowa oraz rekompensaty są adekwatne, biorąc pod uwagę liczbę udostępnianego tej spółce taboru w proporcji do realizowanej przez nią pracy eksploatacyjnej. Przekazane w ten sposób wsparcie finansowe, przy jednoczesnej odmowie udzielenia go Przewozom Regionalnym będzie zatem nie tylko naruszeniem przez Województwo Małopolskie zobowiązań umownych, ale również praktyką naruszającą reguły konkurencji – mówi Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych.