PR: samorząd Małopolski nie wywiązuje się z umowy PSC

PR: samorząd Małopolski nie wywiązuje się z umowy PSC

21 września 2018 | Źródło: Przewozy Regionalne
PODZIEL SIĘ

Sejmik Województwa Małopolskiego planuje podjąć uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie do spółki Koleje Małopolskie wkładu pieniężnego oraz wkładu niepieniężnego (aportu) pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 50 mln zł zakupionych przy współudziale Unii Europejskiej. W ocenie Przewozów Regionalnych podjęcie uchwały poskutkuje dalszym, nieuzasadnionym krzywdzeniem spółki poprzez niewywiązywanie się samorządu z zawartych umów.

Fot. Adam Brzozowski

Na początku 2018 roku Przewozy Regionalne wezwały Województwo Małopolskie do wykonania obowiązku udostępnienia spółce dwóch czteroczłonowych EZT spośród nowych jednostek, do czego Województwo Małopolskie zobowiązało się w umowie PSC.

Przewozy Regionalne podkreślają, że postępowanie Województwa Małopolskiego w zakresie braku wywiązywania się ze zobowiązań przyjętych w porozumieniu oraz umowie PSC, podlega kontroli w odniesieniu do zachowania należytej staranności, o której mowa w art. 355 kc. Mając na uwadze dobro pasażerów Województwa Małopolskiego Przewozy Regionalne prowadzą działania w kierunku egzekwowania zapisów umów i porozumień, bowiem należyte wykonanie obowiązków kontraktowych zawartych w umowie PSC podlega dodatkowo odpowiedzialności opartej na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym (art. 471 i nast. ).

Należy zwrócić uwagę, że z Wystąpienia Pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli wynika, że począwszy od początku obowiązywania rozkładu jazdy 2015/2016, spółka Koleje Małopolskie otrzymywała od Województwa Małopolskiego (w drodze umów użyczenia lub dzierżawy) znacznie większą liczbę taboru kolejowego niż spółka PR. Zgodnie z umowami PSC zawartymi przez Województwo w dniu 7 grudnia 2015 r. z każdym z ww. operatorów, spółka Koleje Małopolskie otrzymać miała 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych (5 miało być przedmiotem umowy użyczenia, a 10 – przedmiotem umowy dzierżawy), podczas gdy spółka PR – już tylko 6 pojazdów w ramach umowy użyczenia i kolejne 6 w formule dzierżawy.

– Podjęcie przez Sejmik Województwa Małopolskiego przedmiotowej uchwały, będzie skutkowało brakiem możliwości wywiązania się ze zobowiązania zawartego w umowie PSC, poprzez co dojdzie do nieuzasadnionego pokrzywdzenia spółki Przewozy Regionalne. W wyniku tego powstanie uzasadniona wątpliwość co do tego, czy udzielana spółce Koleje Małopolskie przez Województwo Małopolskie pomoc finansowa oraz rekompensaty są adekwatne, biorąc pod uwagę liczbę udostępnianego tej spółce taboru w proporcji do realizowanej przez nią pracy eksploatacyjnej. Przekazane w ten sposób wsparcie finansowe, przy jednoczesnej odmowie udzielenia go Przewozom Regionalnym będzie zatem nie tylko naruszeniem przez Województwo Małopolskie zobowiązań umownych, ale również praktyką naruszającą reguły konkurencji – mówi Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych.