Kończy się modernizacja wiaduktów w Krakowie

Kończy się modernizacja wiaduktów w Krakowie

30 października 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Kończy się modernizacja wiaduktów kolejowych w Krakowie. Pomyślnie wykonano próby obciążeniowe trzech obiektów. To zapowiedź otwarcia nowych torów w kierunku Katowic.

Fot. PKP PLK

Pomyślne przeprowadzenie testów obciążeniowych przybliża PLK do wprowadzenia pociągów na nowe tory. Za kilka tygodni przewoźnicy będą korzystać z dwóch torów pomiędzy stacjami Zabierzów i Kraków Mydlniki. Dogodniejszy stanie się dojazd do Krakowa. Na torach będzie miejsce na większą liczbę pociągów.

W ostatni październikowy weekend wykonawca sprawdzał 2 wiadukty i przejście podziemne. Próby dynamiczne, z wykorzystaniem przejazdu, 115 tonowej lokomotywy, przebiegły pomyślnie.

Nad ul. majora Łupaszki stary wiadukt został zastąpiony nowoczesną żelbetową konstrukcją. Pierwszy fragment obiektu oddano do użytku w kwietniu. W październiku zakończyła się budowa kolejnej części.

W rejonie ul. Armii Krajowej testowano dwa obiekty – wiadukt kolejowy i przejście podziemne na przystanku Kraków Bronowice. Nowy wiadukt powstał także nad ul. Zielony Most. Dużo większy od dotychczasowego, zapewni miejsce na bezpieczny chodnik i szeroką jezdnię. Po otwarciu, będzie pod nim miejsce na ruch dwukierunkowy, a nie wahadłowy, jak pod starym obiektem. Konstrukcja wiaduktu nad ul. Zielony Most jest gotowa. Prace skupiają się na budowie chodników i drogi. Odkryta, nieuwzględniona na mapach, kanalizacja niestety wymaga dodatkowych prac i uzgodnień. Wykonawca szacuje, że droga będzie oddana do użytku. W połowie listopada.

Nowe możliwości podróży w Krakowie

Na nasypie przy ul. Armii Krajowej budowany jest nowy węzeł komunikacyjny. To przystanek w Bronowicach. Połączy kolej aglomeracyjną z komunikacją miejską. Na nowoczesnym przystanku zatrzymywać się będą pociągi w kierunku Kraków Airport i Katowic. Podróżni otrzymają do dyspozycji cztery wygodne perony. Dostaną się na nie szerokim przejściem podziemnym. Przystanek będzie dostępny dla podróżnych w połowie przyszłego roku.

Budowa nowego przystanku to część większej inwestycji. W Krakowie, na odcinku od przystanku w Łobzowie do stacji w Mydlnikach, trwa przebudowa linii kolejowej E30. Obejmuje m.in. budowę nowych wiaduktów kolejowych. Dzięki nim pociągi przyspieszą, a kierowcy skorzystają z wygodniejszych, bezkolizyjnych  przejazdów.

PLK prowadzą inwestycje niemal na całej długości trasy Kraków – Katowice. W 2020 roku pociągi, łączące miasta, po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, pojadą z prędkością 160 km/h. Wartość inwestycji to ok. 2 mld zł.