ICE 4 dopuszczony z ETCS w Niemczech

ICE 4 dopuszczony z ETCS w Niemczech

09 listopada 2018 | Źródło: Siemens
PODZIEL SIĘ

Niemiecki Federalny Urząd Transportu Kolejowego (EBA) wydał zezwolenie dla składów ICE 4 na eksploatację z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem (ETCS) w Niemczech. Zmiana nastąpi na linii Berlin – Monachium, dostosowanej do systemu ETCS, wraz z nowym rozkładem jazdy na początku grudnia br.

Fot. Siemens

ICE 4 zostały wyposażone w urządzenia pokładowe ETCS poziomu 2 zgodne z wzorcem 3 (baseline 3) i są przystosowane do przewozów transgranicznych. Aprobata na niemiecką sieć kolejową obejmuje również trasę do stacji Basel-Badischer w Szwajcarii. Pojazdy mogą zatem przekraczać przejście graniczne w Bazylei przy wjeździe do Szwajcarii. Procedura uzyskania zezwolenia typu dla pociągów na sieci szwajcarskiej, uwzględniającego system ETCS, została z sukcesem zakończona, otwierając drogę dla czasowego zezwolenia na eksploatację ICE 4 także w Szwajcarii.

Ujednolicony system ETCS pozwala na harmonizację różnych narodowych systemów sterowania ruchem w Europie i zapewnia podstawy interoperacyjności pomiędzy pociągami a warstwą przytorową. ETCS umożliwia ciągłą komunikację pomiędzy pociągiem a jego drogą przejazdu. Dzięki niemu maszyniści otrzymują komunikaty niezbędne do prowadzenia pociągu, takie jak dozwolona prędkość, prędkość zalecana oraz odległość do celu – wyświetlane bezpośrednio na wyświetlaczu konsoli pulpitu maszynisty, a nie – jak to było w przeszłości – na urządzeniach sygnalizacyjnych rozmieszczonych wzdłuż toru.

Wszystkie dane wymagane do prowadzenia pociągu są w sposób ciągły przekazywane przez system cyfrowego radia kolejowego GSM-R z centrum sterowania (Radio Block Center - RBC) do pociągu i są monitorowane. Aktualne informacje o położeniu pociągu i kierunku jego jazdy są określane przez komputer pokładowy i w sposób ciągły przekazywane do RBC.

Deutsche Bahn zamówiły łącznie 137 pociągów ICE 4. Wszystkie te pociągi zostaną wyposażone w urządzenia ETCS i poprzez to ich eksploatacja będzie możliwa nie tylko w Niemczech, ale także poprzez granice państwowe. Z tych 137 pociągów, aż sto 12 i 13-wagonowych ma być eksploatowanych w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, pozostałych 37 składów 7-wagonowych będzie eksploatowanych w Niemczech i Austrii.