ST44-360 i ET22-939 w kolorach sprzed lat

ST44-360 i ET22-939 w kolorach sprzed lat

13 listopada 2018 | Źródło: PKP Cargo
PODZIEL SIĘ

PKP CARGO przywraca historyczne barwy kolejnym lokomotywom. Tym razem naprawę przeszły dwie lokomotywy. Oba pojazdy zostały zaprezentowane 10 listopada na terenie Sekcji Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy.

Fot. PKP Cargo

Lokomotywa ST44-360 przeszła w Bydgoszczy naprawę, w ramach której przywrócono jej fabryczne zielone malowanie, oryginalne oznaczenie i aluminiową listwę. Natomiast ET22-939, przy okazji naprawy rewizyjnej na poziomie P4, otrzymała barwy z lat 1999-2005. Prezentacja lokomotyw odbyła się w Północnym Zakładzie spółki PKP Cargo w Sekcji Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy.

ST44-360 została wyprodukowana w 1974 r. w Ługańsku (d. Woroszyłowgrad). Na stan PKP wpisana została 25 listopada 1974 r. i przydzielona do byłej lokomotywowni w Skarżysku-Kamiennej, gdzie była zatrudniona do 2004 r. Następnie została przekazana do Zakładu Taboru PKP Cargo w Lublinie, skąd w 2012 r. trafiła do Północnego Zakładu spółki w Gdyni. ST44 to najliczniejsza seria ciężkich lokomotyw spalinowych eksploatowanych w Polsce. Sprowadzono 1182 lokomotywy tej serii, w tym 68 szerokotorowych do pracy na Linii Hutniczo-Siarkowej. Pojazd ten posiada 12 cylindrowy, dwusuwowy silnik spalinowy typu 14D40 o mocy 2000 KM z doładowaniem i widlastym układem cylindrów (po 6 w rzędzie).

ET22-939 została wyprodukowana w 1985 r. przez wrocławski PAFAWAG. Służbę w PKP rozpoczęła 6 listopada tego samego roku. Jej pierwszym przydziałem była Lokomotywownia Iława. Od 1 lutego 2000 r. pracowała w Zakładzie Taboru w Bydgoszczy, a od 15 września 2010 r. trafiła do Gdyni. W ciągu 33 lat służby lokomotywa przejechała 2 459 358 km. W 1999 r. w ZNTK w Gliwicach przeszła niewielką modernizację, podczas której m.in. zamontowano elektryczne wycieraczki, ogrzewane szyby i halogenowe reflektory, nazywane przez kolejarzy i miłośników kolei „telewizorami”. Lokomotywę wyróżniają fabryczne metalowe oznaczenia oraz dużo węższy niż w innych lokomotywach tej serii żółty pas na czole pudła.

Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy to miejsce z bogatymi tradycjami. Pierwsze warsztaty naprawcze powstały tam jeszcze w okresie międzywojennym. Do lat 60. ubiegłego wieku naprawiano i utrzymywano w sekcji głównie parowozy. Po tym okresie zaczęto eksploatować lokomotywy spalinowe, a następnie elektryczne. Pierwszymi lokomotywami trakcji elektrycznej były ET21, następnie EU07 i ET40. W 2012 roku sekcja poszerzyła swoją ofertę o naprawy okresowe lokomotyw elektrycznych serii ET22 na poziomie P4/1 i P4/2 oraz EU07 na poziomie P4. W 2015 r. uruchomiono w niej hartownię obrzeży kół zestawów kołowych. Obecnie powstaje tam nowoczesna malarnia.