Łódź Fabryczna była wzorowana na dworcu w Lyonie

Łódź Fabryczna była wzorowana na dworcu w Lyonie

27 listopada 2018 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Podczas dzisiejszej konferencji „Wzornictwo przemysłowej a kolej” odbyła się debata o dworcach kolejowych. Głos w dyskusji zabrała Anna Federowicz – Tomaszewska, architekt z TBT Pracownia Architektury i Urbanistyki, która opowiedziała o założeniach dworca Łódź Fabryczna, przyświecających projektantom tego obiektu.

Fot. Adam Brzozowski

Zdaniem Anny Fedorowocz – Tomaszewskiej, kolej ma wpływ na rozwój miast. O dworcu należy myśleć jako o centrum komunikacyjnym, ponieważ łączy m.in. kolej, autobus, taksówki i rowery.

– W Lyonie buduje się parkingi rowerowe po 1500 miejsc. Dworzec Gare de Lyon-Part-Dieu powstał w latach 70 i spowodował rozwój tego miasta, rewitalizację i napędzenie nowych firm. Budowa Łodzi Fabrycznej również miała takie cele – mówi Anna Fedorowicz. – Jednak w Lyonie popełniono jeden błąd urbanistyczny, ponieważ na dwóch poziomach zorganizowano ciąg całej komunikacji. Zgodnie z dzisiejszymi trendami nie należy tego separować – dodaje.

Kolej powinna być przyczyną rozwoju miast oraz okolic dworca. Łódź Fabryczna ma docelowo przyjmować do 200 tys. pasażerów dziennie. Projektanci dworca myśleli o przyszłości obiektu, ponieważ po połączeniu go tunelem z dworcem Łódź Kaliska przestanie być stacją końcową i będzie przyjmował dodatkowych pasażerów.

– W Lyonie burzone są biurowce, aby powstał plac publiczny. Ideą Łodzi Fabrycznej było połączenie dworca z nowym centrum miasta o powierzchni 100 ha. Liczyliśmy, że dzięki Łodzi Fabrycznej miasto się rozwinie. Powinno być to przyczyną rewitalizacji terenów poindustrialnych – dodaje Anna Fedorowicz.

Konferencja „Wzornictwo przemysłowe a kolej” poświęcona jest projektowaniu dworców, stacji kolejowych taboru i systemów sprzedaży biletów. Wkrótce zamieścimy kolejne relacje z tego wydarzenia.