W chorzowskiej fabryce Alstomu otwarto linię montażową pociągów Coradia Stream

W chorzowskiej fabryce Alstomu otwarto linię montażową pociągów Coradia Stream

29 listopada 2018 | Autor: Łukasz Kuś/Alstom
PODZIEL SIĘ

W chorzowskiej fabryce Alstom Konstal otwarto nową linię montażową, przeznaczoną do produkcji pociągów Intercity Next Generation (Coradia Stream). W zakładzie powstają elektryczne zespoły trakcyjne dla kolei holenderskich i włoskich.

Fot. Alstom

Na nowej linii montażowej  zastosowano najnowocześniejsze technologie i procesy, które mają poprawić wydajność oraz ograniczyć czas produkcji. W hali montażowej o powierzchni 6 500 m2 znajduje się 20 stanowisk roboczych umożliwiających przeprowadzenie pełnego procesu produkcji od czynności poprzedzających montaż, poprzez montowanie okablowania oraz wyposażenia wewnętrznego.

- Każda osoba, która przyjeżdża w ciągu ostatnich lat potwierdza że ten zakład przechodzi najbardziej dynamiczną przemianę pośród wszystkich fabryk w grupie Alstom.  Gdyby ktoś kilka lat temu zapytał mnie czy wierzę w to, że w tym zakładzie otwarta zostanie najnowocześniejsza hala produkcyjna, wyposażona w najnowsze technologie to nie wiem czy powiedziałbym że wierzę. Dzisiaj marzenia stały się rzeczywistością - powiedział Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Polska.

Spawanie i montowanie karoserii, lakierowanie oraz kontrola końcowa odbywają się w oddzielnych halach. W różnych europejskich oddziałach Alstomu w projekt budowy pociągów ICNG zaangażowanych jest obecnie ponad 500 pracowników, z czego 110 pracuje na nowej linii montażowej w Chorzowie. Zakład zatrudnia także ponad 80 inżynierów uczestniczących w pracach projektowych.

- Jeśli spojrzymy na zmiany jakie zaszły w naszej załodze jeśli chodzi o liczbę pracowników i ich kompetencji, jeśli spojrzymy ile kobie zatrudnia zakład, co nie jest typowe dla naszej branży. Dzisiaj zatrudniamy ponad 2000 osób w tym 15%. W naszym zakładzie pracuje ponad 11 narodowości to są oznaki zmian jakie tutaj zaszły - zaznaczył Radosław Banach.

Holenderski narodowy przewoźnik Nederladnse Spoorwegen zamówił 79 w 2016 r. pięcio- i ośmioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dostosowanych do prędkości 200 km/h i systemów zasilania 25 kV i 3 KV DC. Zamówienie to zostało następnie uzupełnione o dwa pociągu trójsystemowe (obsługujące także system 1,5 kV działający na sieci Kolei Belgijskich).

Pierwsze pociągi zostaną dostarczone w styczniu 2020 r. W 2021 r. pociągi będą kursować w ramach holenderskiej sieci krajowej na linii dużych prędkości na odcinku Amsterdam-Rotterdam-Breda, a w 2022 r. w korytarzu Haga-Eindhoven. Łączna wartość kontraktu wynosi ponad 800 milionów euro, a umowa zakłada możliwość zwiększenia produkcji.

W nowej hali produkcyjnej odbywać się będzie finalny montaż pojazdów zamówionych przez Koleje Holenderskie. Ponadto powstają tu także nadwozia dla jednostek Coradia dostarczanych Kolejom Włoskim. Trenitalia. Chorzowski zakład Alstomu produkuje także pojazdy metra dla Dubaju. To największe zamówienie realizowane obecnie przez fabrykę, która 100% swojej produkcji kieruje na eksport.