Kolejom Śląskim udaje się przyciągnąć nowych pasażerów

Kolejom Śląskim udaje się przyciągnąć nowych pasażerów

18 stycznia 2019 | Źródło: Koleje Śląskie
PODZIEL SIĘ

W 2018 roku z oferty Kolei Śląskich skorzystało prawie 17 milionów podróżnych. W porównaniu z rokiem 2017 oznacza to wzrost liczby pasażerów o prawie 7,5 %. Dodatkowo październik 2018 był najlepszym miesiącem w całej historii spółki.

Fot. Adam Kilian Wikimedia Commons

Pod względem popularności pierwsze miejsce spośród linii obsługiwanych przez Koleje Śląskie niezmiennie zajmuje trasa Częstochowa – Katowice – Gliwice. Wysoko plasują się również pociągi do Rybnika i Bielska-Białej, a w okresie atrakcyjnym turystycznie – do Wisły.

Co istotne, o wyraźnym wzroście zainteresowania można mówić również w przypadku linii, które wcześniej cieszyły się mniejszą popularnością – jak np. połączenia z Cieszynem czy pociągi na linii Oświęcim - Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec, a także Lubliniec – Częstochowa.

– Bardzo dziękujemy naszym pasażerom za coraz większe zaufanie i zainteresowanie ofertą Kolei Śląskich. Ten wzrost oznacza, że nasze działania przynoszą pożądany skutek – a nie jest łatwo przekonać do komunikacji publicznej osoby, które kiedyś już się do niej zraziły lub odwrotnie, nigdy wcześniej nie rozważały jej jako potencjalnego środka transportu. Tego typu proces wymaga naprawdę długofalowych działań, jak miało to miejsce np. w przypadku relacji Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry. Kiedyś tą linią podróżowało wąskie grono pasażerów, obecnie, po zmianie cennika i dogęszczeniu siatki połączeń, mamy komplety pasażerów – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich.

– Podobnie po remoncie dworca i linii do Cieszyna pasażerowie bardzo chętnie korzystają z połączeń kolejowych, zwłaszcza nowszymi pojazdami. O bardzo zwiększonej liczbie połączeń na obszarze Rybnika i Wodzisławia i tamtejszym wspólnym bilecie kolejowo-autobusowym też możemy mówić w kategoriach sukcesu – dodaje.

Renata Szczygieł, wiceprezes KŚ, informuje, że spółka od dłuższego czasu ma stabilną sytuację finansową, przy niezmiennym od kilku lat poziomie dofinansowania przez województwo. – Nasze działania w znacznej mierze udają się wskutek zaangażowania pracowników spółki, za co serdecznie dziękujemy – dodaje.

Prawie 7,5-proc. wzrost liczby pasażerów Kolei Śląskich nie jest wynikiem samego wzrostu pracy eksploatacyjnej, gdyż ta zwiększyła się w roku 2018 o ok. 3%. Reszta to rezultat propasażerskich działań przewoźnika. Dla porównania obecny rozkład jazdy na rok 2019 to kolejne prawie 7% pociągokilometrów więcej w przypadku połączeń na Śląsku i ponad 50% więcej, jeśli chodzi o połączenia w Małopolsce.

W 2018 wdrożone zostały także nowe rozwiązania w zakresie finansowania przewozów kolejowych – mowa tu o połączeniach uruchamianych przez Koleje Śląskie w relacji Wodzisław Śląski – Rybnik. Rozpoczęto także współpracę z innymi przewoźnikami w kierunku wdrażania Wspólnego Biletu oraz podpisano umowę z Metropolią, w wyniku której w 2019 wprowadzone zostaną wspólne bilety miesięczne. Z myślą o pasażerach Spółka zakupiła również defibrylatory, które z końcem 2018 roku pojawiły się na pokładach pociągów Kolei Śląskich.

W 2018 roku Koleje Śląskie szczególnie mocno przekonywały do przesiadki na transport kolejowy również kierowców – w ramach kampanii EKO Rok w każdą trzecią środę miesiąca mogli oni podróżować pociągami KŚ bezpłatnie, zamiast biletu okazując ważny dowód rejestracyjny. Łącznie z takiej propozycji skorzystało ponad 26 000 podróżnych. Podobne rozwiązania śląski przewoźnik oferuje również w dni o pogorszonej jakości powietrza oraz w ramach obchodów Europejskiego Dnia bez Samochodu.

W ramach EKO Roku pojawiły się także Rodzinne Niedziele. Tą akcją Koleje Śląskie chciały dotrzeć do rodzin, zachęcając je do aktywnego spędzania czasu i korzystania z atrakcji województwa śląskiego – oczywiście przy wykorzystaniu transportu kolejowego. W każdą pierwszą niehandlową niedzielę miesiąca rodzice mogli korzystać z pociągów KŚ bezpłatnie, bilet wystarczyło kupić jedynie dla dziecka. W tym przypadku zainteresowanie akcją również można mierzyć w tysiącach – łącznie skorzystało z niej prawie 25 000 osób.

Nie bez znaczenia na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego pozostają z pewnością również inwestycje w nowoczesny tabor. Koleje Śląskie wspólnie z samorządem realizują istotne zamówienie na nowe pojazdy, których producentem jest bydgoska Pesa. Obecnie w śląskich barwach kursuje już 14 nowych pojazdów z tej dostawy, wkrótce pojawi się 7 pojazdów. Po zakończeniu tego kontraktu większość parku taborowego Kolei Śląskich będą stanowić nowoczesne pojazdy typu Elf, Flirt i Impuls.

Rok 2018 był też czasem kilku istotnych zmian w zapleczu technicznym przewoźnika. Zbudowano przejezdną myjkę automatyczną, która znacząco zwiększyła możliwości Kolei Śląskich w zakresie zewnętrznego czyszczenia pojazdów. Działająca od października ub.r. myjka ma przepustowość minimum 10 pojazdów na dobę. Jesienią zbudowano również sztywną sieć przestawną, która znacząco zwiększa operacyjną przepustowość hali. To urządzenie jest drugą, a zarazem najnowocześniejszą tego typu konstrukcją w Polsce. Warto również dodać, że pod koniec pierwszego półrocza 2019 r. przewoźnik zostanie wyposażony w nowoczesny symulator kabiny maszynisty, gdyż treningi osób prowadzących pociągi w warunkach symulowanych utrudnień, przeszkód lub awarii wchodzą obligatoryjnie do kanonu działań zapewniających bezpieczeństwo na kolei.