PLK planują budowę torów do Portu Police

PLK planują budowę torów do Portu Police

18 stycznia 2019 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe usprawnią przewóz towarów do portu morskiego w Policach. Dzięki budowie nowych torów pociągi towarowe bezpośrednio dojadą do stacji załadunkowej i wyładunkowej. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 120 mln zł. Podpisane dziś porozumienie umożliwi rozpoczęcie prac.

Fot. PKP PLK

W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie zostało podpisane porozumienie między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Zarządem Morskiego Portu Police (należącym do Grupy Azoty). Porozumienie zakłada powstanie bezpośredniego połączenia kolejowego z portem w Policach, zlokalizowanym przy torze wodnym prowadzącym ze Świnoujścia do Szczecina. W ramach inwestycji powstanie odgałęzienie, prowadzące ze stacji kolejowej Police do portu. Wybudowany zostanie nowy tor i sieć trakcyjna. Zamontowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- W Krajowym Programie Kolejowym oprócz inwestycji typowo pasażerskich są także projekty umożliwiające sprawny przewóz towarów. PKP PLK zrealizują kontrakty związane z poprawą dostępności do portów w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu i Policach. Wspólna inwestycja z Zarządem Morskiego Portu Police zwiększy możliwości przeładunku towarów między transportem morskim a kolejowym w zachodniej części kraju – powiedział prezes PLK Ireneusz Merchel.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie także nowy wiadukt kolejowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni sprawny przejazd pociągów, bez ograniczeń ruchu samochodów na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo).

Efektem projektu będzie zwiększenie możliwości przeładunkowych portu i poprawa jego dostępności. Pociągi towarowe jadące linią Szczecin – Trzebież Szczeciński do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru nie będzie takiej potrzeby. Dostawa ładunków będzie sprawniejsza, możliwy będzie przejazd większej liczby składów. Planowane przedsięwzięcie stwarza dodatkowe możliwości rozwoju Grupy Azoty. Co roku spółka wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców.

- Porty morskie mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ eksportuje ona swoje produkty, a surowce importuje. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągnąć dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. To oczywiste, że policka spółka i Grupa Azoty są zainteresowane rozwojem portów morskich, a w efekcie ekspansją na kolejne rynki, bezpieczeństwem produkcji i lepszymi wynikami finansowymi – zaznaczył Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty.

Zgodnie z podpisanym porozumieniem, inwestycja będzie prowadzona w dwóch etapach. W pierwszym przygotowana zostanie dokumentacja, która określi szczegółowy zakres budowy. Kolejny etap obejmie wyłonienie wykonawcy i przeprowadzenie prac.

- To dla nas bardzo ważna inwestycja. Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem w Polsce pod względem przeładunku. Rocznie odprawia prawie 2 mln ton towarów. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu – powiedział Andrzej Łuc, prezes zarządu Morskiego Portu Police.

Wstępna wartość inwestycji szacowana jest na 122 mln zł. Podpisane dziś porozumienie przewiduje, że koszty pokryją wspólnie PKP PLK oraz Zarząd Morskiego Portu Police. Dokładny termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od źródła finansowania.