Smartrail 4.0 sposobem Szwajcarów na efektywne zarządzanie siecią kolejową

Smartrail 4.0 sposobem Szwajcarów na efektywne zarządzanie siecią kolejową

03 lutego 2019 | Autor: RD | Źródło: Railjournal.com
PODZIEL SIĘ

Nowy szwajcarski system sterowania ruchem pociągów zwiększy przepustowość

Fot. SBB

Program Smartrail 4.0 został uruchomiony w 2017 r. i zostało w niego zaangażowanych prawie 100 osób, prowadząc symulacje w zakresie rozkładu jazdy, prowadzenia ruchu, operacji manewrowych, następstwa pociągów i optymalizacji w przypadku zakłóceń. Celem programu jest zwiększenie o 15-30% przepustowości (na istniejącej infrastrukturze) dla pociągów pasażerskich i towarowych. Sieć kolejowa w Szwajcarii jest obecnie najintensywniej eksploatowaną siecią w Europie. W związku z sukcesem ukończonego w grudniu 2018 roku w ramach Smartrail 4.0 studium wykonalności, rozpoczęto budowę nowego systemu zarządzania ruchem bazującego na systemie ETCS. Budowę systemu podzielono na trzy fazy, z których pierwsza o nazwie ‘rozwój projektu’ powinna zostać ukończona do końca br. Następnie powinna zostać uruchomiona w latach 2020 – 2026 faza testowa, podczas której cały koncept będzie poddawany testom na jednej lub kilku liniach kolejowych. Całościowe wdrożenie Smartrail 4.0 na szwajcarskiej sieci kolejowej zaplanowano na lata 2027 – 2038. Smartrail 4.0 to wspólny program całego przemysłu szwajcarskiego realizowany przez SBB, BLS, Southeast Railway (SOB), Rhaetian Railways (RhB) i Swiss Public Transport Union (VoV).