Sprawniej w stronę Zakopanego kosztem 250 mln zł

Sprawniej w stronę Zakopanego kosztem 250 mln zł

06 lutego 2019 | Autor: POM | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia – to nowe przystanki, które PLK wybuduje na trasie z Krakowa do Skawiny. Zmodernizowane zostaną również przystanki Kraków Sidzina i Skawina Zachodnia, a stacje Kraków Bonarka, Skawina i Podbory Skawińskie zostaną przebudowane. Trwa praca na linii nr 94, na trasie z Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., za przeszło 250 mln zł ze środków budżetowych, pociągi sprawniej pojadą w kierunku Zakopanego. Mieszkańcy aglomeracji zyskają nowe przystanki, przejścia podziemne i wygodne dojazdy do Krakowa.

Fot. PKP PLK

Budowa obejmuje już stacje Kraków Bonarka i Skawina. Roboty skupiają się na torach. Część została już rozebrana. Rozpoczęła się budowa nowych torów w rejonie przystanku Kraków Podgórze. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W sprzyjających atmosferycznych wykonawca instaluje kable. Ustawiane są fundamenty nowych słupów trakcyjnych.

Nowe, wyższe i dłuższe perony, kładki oraz przejścia podziemne poprawią komfort pasażerów. Stacje i przystanki zostały zaprojektowane tak, by korzystać z nich mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na etapie przygotowania inwestycji kolejarze uwzględnili dodatkowe udogodnienia dla mieszkańców. W sąsiedztwie stacji Skawina powstanie przejście podziemne, które ułatwi komunikację w miejscowości. Na stacji Kraków Bonarka będzie kładka, nie tylko jako dojście na perony ale również jako dodatkowe połączenie ul. Puszkarskiej z ul. Łagiewnicką. Nowa kładka wybudowana zostanie również nad przystankiem Skawina Jagielnia, a przejściami podziemnymi podróżni dotrą na perony w Podborach Skawińskich, Skawinie i Skawinie Zachodniej.

Jakość i bezpieczeństwo podróży pociągiem poprawią się dzięki zastosowaniu najnowszych technologii. Linia kolejowa zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, a na stacji Kraków Bonarka powstanie lokalne centrum sterowania, skąd kolejarze będą prowadzić ruch pociągów. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy modernizacja przejazdów.

Warta 251 mln zł inwestycja zakończy się w połowie 2021 roku. Dzięki niej krakowianie i mieszkańcy sąsiednich miejscowości otrzymają możliwość sprawnego poruszania się koleją aglomeracyjną. Nowe przystanki przyspieszą dojazd do centrum Krakowa mieszkańcom krakowskich Opatkowic i Skawiny. Obok inwestycji PLK swoje projekty prowadzić będą również samorządy. Powstaną nowe parkingi, drogi i chodniki, które ułatwią łączenie podróży i przesiadki.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie realizują obecnie inwestycje kolejowe na niespotykaną do tej pory skalę. Budowane są nowe tory, mosty, wiadukty i estakady. Powstają nowe przystanki, a istniejące przechodzą modernizację. Efektem prac będzie stworzenie możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej. Dzięki nowym rozwiązaniom pociągi będą poruszać się szybciej, a przewoźnicy będą mogli uruchomić więcej połączeń. Lepszą jakość podróży odczują także pasażerowie pociągów dalekobieżnych - dodatkowe tory skrócą przejazd przez stolicę Małopolski.