Transport miejski Hyundai dostawcą 213 tramwajów dla Warszawy

Hyundai dostawcą 213 tramwajów dla Warszawy

08 lutego 2019 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Warszawskie w przetargu na 213 nowych tramwajów wybrały najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją firma Hyundai Rotem Company. Nowe wagony pojadą nie tylko po istniejących trasach, ale wyjadą także na nowe np. do Wilanowa.

Tramwaj Hyundai w tureckim Izmirze. Fot. Btian Paul Dorsam, Wikipedia

W zamówieniu podstawowym TW kupią 123 tramwaje oraz 90 w ramach opcji. Hyundai Rotem Company zaproponował, że zbuduje je za 1 mld 852 mln zł netto. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE. W postępowaniu przetargowym wpłynęły także inne oferty. Oferta konsorcjum Stadler Polska i Solaris Tram jeszcze w grudniu 2018 r. została odrzucona z uwagi na zaproponowane terminy niezgodne z naszymi wymaganiami. Natomiast propozycja kolejnego producenta – Pesa – przekracza kwotę, jaką TW przeznaczyły na zakup. O przebiegu przetargu przewoźnik informował pod koniec 2018 roku.

Ze względu na różne potrzeby przewozowe TW chcą kupić trzy rodzaje szynowych pojazdów, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i w wersji dwukierunkowej. Wszystkie nowe tramwaje będą niskopodłogowe, co oznacza, że będę przyjazne niepełnosprawnym i opiekunom z dziećmi w wózkach. Tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring, w system informacji pasażerskiej oraz w zasobnik energii.

Tramwaje w ramach zamówienia podstawowego wybrany producent powinien dostarczyć do końca października 2022 roku, a w ramach opcji do końca października 2023 roku. Dostawy wagonów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy, którą poprzedza zgodnie z procedurami prawa zamówień publicznych kontrola prowadzona przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Tramwaje Warszawskie używają obecnie niemal 530  tramwajów i składów tramwajowych jeżdżących w parach. 311 wagonów, czyli aż 59% floty tramwajowej to wagony niskopodłogowe. Dzięki nowemu zakupowi pasażerowie będą częściej mogli podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi wagonami. Już dziś Warszawa, wśród miast eksploatujących tramwaje, może się pochwalić najwyższym w Polsce procentowym udziałem wagonów niskopodłogowych kupowanych jako nowe.