FPS liczy na renesans wagonów w Europie

FPS liczy na renesans wagonów w Europie

19 lutego 2019 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych znana jest głównie z remontów i modernizacji leciwych wagonów pasażerskich i EZT-ów. Odkąd PKP Intercity zleciło spółce wyprodukowanie nowych wagonów do obsługi tras międzynarodowych, FPS postanowił pójść za ciosem i zaoferować podobny produkt przewoźnikom zagranicznym.

Fot. Arch. PKP Intercity

Spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu wygrała przetarg na dostawę 55 wagonów w roku 2017. H. Cegielski jako jedyny zresztą oferent wziął udział w tym postępowaniu. Zgodnie z zamówieniem poznański zakład musi dostarczyć wszystkie wagony w ciągu ośmiu lat. Pojazdy klasy 1 i 2 będą eksploatowane w pociągach w komunikacji krajowej i międzynarodowej – na terenach Niemiec, Czech, Austrii, Słowacji oraz Węgier. Wartość zamówienia wynosi prawie 700 mln zł brutto.

Wymogiem zamawiającego jest dostawa taboru z dopuszczeniem do eksploatacji we wszystkich pięciu krajach oraz spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI). Nie będzie to łatwe zadanie, ale FPS dobrze się do niego przygotował.

– Produkujemy pierwsze sztuki, aby przygotować się do rozpoczęcia w przyszłym roku procesów homologacji. Zakres badań związanych z dopuszczeniem pojazdu zgodnego z TSI jest szerszy od tego, do czego przywykliśmy. Sama konstrukcja pojazdu jest bardzo wymagająca dla producenta – opowiada Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych. – Rok 2018 poświęciliśmy na to, aby dokładnie się przygotować do spełnienia przepisów krajowych oraz obowiązujących we wszystkich krajach eksploatacji. Chcieliśmy zminimalizować ryzyka związane z dopuszczeniami i ewentualnym opóźnieniem dostaw – dodaje.

Najtrudniej będzie spółce uzyskać homologację na wymagający rynek niemiecki. Producent taboru zdążył się już skontaktować z tamtejszym Urzędem Transportu Kolejowego (EBA) oraz z jednostkami, które mogą go wesprzeć w procesie dopuszczeniowym. Kiedy spółce uda się uzyskać homologację na Niemcy, nie będzie przeszkód, aby oferować podobne wagony innym operatorom w Unii Europejskiej. Poznańska firma zabiega o zagraniczne kontrakty, czego dowodem było zademonstrowanie zmodernizowanego przez nią wagonu PKP Intercity na targach InnoTrans 2018 w Berlinie.

– Rynek UE jest dla nas naturalnym kierunkiem rozwoju. Od ponad dwóch lat mocno pracujemy nad budowaniem relacji z europejskimi przewoźnikami – informuje Stępniewicz. – Mamy świadomość, że dzisiejszy projekt dostawy 55 wagonów, zgodnych z TSI, posłuży stworzeniu platformy, którą można oferować także innym przewoźnikom. Zauważamy renesans klasycznego wagonu u przewoźników w wielu rejonach świata. Dlatego liczymy na zamówienia z krajów sąsiednich oraz z całej UE. Wagon klasyczny jest najprostszym pojazdem interoperacyjnym. Jest najmniej kłopotliwy jeśli chodzi o dopuszczenie do eksploatacji w poszczególnych krajach i świetnie sprawdza się w przewozach transgranicznych – tłumaczy prezes FPS.