Wysoka dynamika ruchu lotniczego po trzech kwartałach 2018 roku

Wysoka dynamika ruchu lotniczego po trzech kwartałach 2018 roku

13 marca 2019 | Autor: RD | Źródło: ULC
PODZIEL SIĘ

Po trzech kwartałach 2018 roku ponownie odnotowano wzrosty w polskich portach lotniczych - poinformował oficjalnie Urząd Lotnictwa Cywilnego. W porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku liczba przewiezionych pasażerów zwiększyła się o prawie 16 proc., a liczba operacji wzrosła o 13 proc. Dodatnią dynamikę odnotowano także w przypadku innych wielkości, takich jak: oferowanie, praca przewozowa, długość odcinka lotu i średnia liczba pasażerów przypadająca na rejs. Natomiast niewielki spadek odnotowano ponownie w przypadku współczynników: wypełnienia miejsc w samolocie (SF) oraz wykorzystania miejsc (LF). 

Fot. ULC

Wśród portów lotniczych liderem pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego usług w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku skorzystało ponad 13,6 mln pasażerów. Port odnotował wzrost o 14 proc. i osiągnął najlepszy wynik spośród portów w Polsce – obsłużył o ponad 1,6 mln pasażerów więcej, niż w trzech pierwszych kwartałach 2017 roku. Drugim lotniskiem pod względem wzrostów ilościowych były Katowice-Pyrzowice z ponad 0,8 mln pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (dynamika wzrostu 27 proc.). W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki osiągnęły porty Kraków-Balice (702 tys. pasażerów więcej i 16 proc. wzrostu), Poznań-Ławica (ponad 582 tys. pasażerów więcej i aż 41 proc. wzrostu) oraz Wrocław-Strachowice (385 tys. pasażerów i 18 proc. wzrostu).

Dobre statystyki odnotowały również porty lotnicze obsługujące poniżej 1 mln pasażerów rocznie. Najlepsze wyniki osiągnął w tej grupie port lotniczy Bydgoszcz-Szwederowo (68 tys. pasażerów więcej i 28 proc. wzrostu), a następnie Rzeszów-Jasionka (67 tys. pasażerów więcej i 13 proc. wzrostu) oraz Port Lotniczy Lublin (52 tys. pasażerów więcej i 17% wzrostu – należy jednak zauważyć, że port ten osiągnął spadek w samym trzecim kwartale, ze względu na zamknięcie bazy Wizz Air). W pierwszych trzech kwartałach roku 2018 spadek zanotowano tylko w przypadku Portu Lotniczego Radom-Sadków.

Wśród przewoźników lotniczych w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku ponownie najszybciej rosły Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie prawie 1,7 mln pasażerów więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku i osiągnęły 27 procentową dynamikę wzrostu. Największym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje niskokosztowy Ryanair, jednak, ze względu na wycofanie się pod koniec ubiegłego roku z tras Warszawa-Gdańsk i Warszawa-Wrocław, osiągnął on po trzech kwartałach 2018 roku czwarty wynik pod względem wzrostu ilościowego – prawie 398 tys. pasażerów więcej i 5 proc. wzrostu. Drugi wynik pod względem przewiezionych pasażerów należał do Wizz Air – ponad 1 mln pasażerów więcej i 18 proc. dynamika wzrostu, trzecim wynikiem pod względem wzrostu liczby pasażerów może z kolei pochwalić się Ryanair Sun. Spośród innych linii lotniczych, które osiągnęły dobre wyniki wyróżnić należy czarterową linię Enter Air, która w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku przewiozła o ponad 346 tys. pasażerów więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku i osiągnęła dynamikę wzrostu w wysokości 26 proc.

Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych po trzech kwartałach 2018 roku odnotowały ponownie 20 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku. To o prawie 14 punktów procentowych więcej od portów porty zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji w tym okresie wzrosła zaś o 17 proc. Tak dobry wynik został osiągnięty dzięki przewozom regularnym, w ramach których przewieziono ponad 4 mln pasażerów więcej, niż w pierwszych trzech kwartałach roku 2017, a także przewozów czarterowych, w ramach których przewieziono ponad 1,3 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników w tym segmencie liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie wyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+1,4 mln pasażerów i 35 proc.).

Przewozy krajowe zanotowały spadek w liczbie przewiezionych pasażerów aż o 17 proc. po trzech kwartałach 2018 roku. Było to powodowane przede wszystkim zamknięciem przez Ryanair niektórych połączeń krajowych. Na skutek tego, polskie porty osiągnęły wynik o 21 punktów procentowych gorszy, niż porty ACI Europe. Najwięcej pasażerów w tego typu ruchu przewiózł ponownie PLL LOT, który osiągnął również wzrost ilościowy w wysokości 267 tys. pasażerów (12 proc.) w stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2017 roku.

Po trzech kwartałach 2018 roku liczba pasażerów podróżująca w ramach przewozów czarterowych z/do polskich portów lotniczych wzrosła o 36 proc., czyli o ponad 1,3 mln osób. Najbardziej popularnymi kierunkami były Grecja, a następnie Turcja i Hiszpania, przy czym najwyższy wzrost ilościowy odnotowała Turcja (o 482 tys. pasażerów więcej i 143 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2017 roku). Grecja również odnotowała bardzo dobry wzrost – 402 tys. pasażerów i 34 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Bułgaria ze wzrostem 136 tys. pasażerów i 33 proc.

Natomiast wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne okazały się Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował po trzech kwartałach wzrost o 28 proc., przy czym największy ruch na tych kierunkach osiągnął Ryanair, a następnie Wizz Air.

Wśród portów lotniczych największe wzrosty ilościowe w ruchu czarterowym odnotował port Katowice-Pyrzowice z wynikiem +481 tys. pasażerów i 37 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Znaczny wzrost pod względem liczby pasażerów odnotował również port Poznań-Ławica z 302 tys. pasażerów, co dla tego portu oznacza wzrost o 71 proc. Trzeci w kolejności był port lotniczy Wrocław-Strachowice z wynikiem +187 tys. pasażerów i 72 proc. wzrostu. Niewielki spadek w przewozach czarterowych odnotował jedynie Port Lotniczy Lublin.

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów po trzech kwartałach 2018 roku przewiózł Small Planet Airlines, a następnie Enter Air i Travel Service. Największym wzrostem może jednak pochwalić się Ryanair Sun, który przewiózł w tym okresie 556 tys. pasażerów. Pod względem liczby pasażerów drugi pod względem dynamiki wzrostu był Onur Air (+222 tys. pasażerów), a następnie Enter Air (+191 tys. pasażerów).

Przewozy regularne osiągnęły po trzech kwartałach 2018 roku wzrost w wysokości 13 proc., czyli o ponad 3,5 mln pasażerów więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie jak w poprzednich okresach, najbardziej popularnymi kierunkami były Wielka Brytania, Niemcy i Włochy, przy czym największe wzrosty pod względem liczby przewiezionych pasażerów zaobserwowano w przypadku Ukrainy (+368 tys. pasażerów i 69 proc.), a następnie Niemiec (339 tys. pasażerów i 11 proc.) i Izraela (+300 tys. pasażerów i 97 proc. wzrostu). Do największych spadków doszło zaś w przypadku Irlandii, po wycofaniu się przewoźnika Aer Lingus z lotów do Dublina.

Największe wzrosty ilościowe w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku odnotowało Lotnisko Chopina w Warszawie (ponad 1,4 mln pasażerów i 14 proc.), a następnie port Kraków-Balice (+701 tys. pasażerów i 16 proc.) i Katowice-Pyrzowice (+367 tys. pasażerów i 20 proc.). Spadki odnotowały jedynie porty Radom-Sadków i Łódź-Lublinek.

Największą dynamikę wzrostu osiągnęły PLL LOT, które przewiozły w ruchu regularnym w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku ponad 1,6 mln pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2017 roku. Natomiast, podobnie jak w poprzednich okresach, na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości 56 proc., a przewoźnicy sieciowi 42 proc. udziału. Pozostałe 2 proc. należy do przewoźników czarterowych, którzy również oferują w ostatnim czasie tego typu przewozy. Porównujące te wyniki z pierwszymi trzema kwartałami 2017 roku należy zauważyć, że udział przewoźników sieciowych w tym rynku wzrósł o 2,2 punktu procentowego, co odbyło się kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.