Agility podsumowuje 2018 rok: dynamiczny rozwój, dwucyfrowe wzrosty, duże inwestycje

Agility podsumowuje 2018 rok: dynamiczny rozwój, dwucyfrowe wzrosty, duże inwestycje

13 marca 2019 | Autor: POM | Źródło: Agility
PODZIEL SIĘ

Agility, globalny dostawca zintegrowanych rozwiązań logistycznych i spedycyjnych, ogłasza wyniki finansowe za 2018 rok i podsumowuje swoją działalność na świecie i w Polsce.

Fot.Agility
W 2018 roku Agility osiągnęło zysk netto na poziomie 81,1 mln KWD (dinar kuwejcki) (267 mln USD), wyższy o 18,4 proc. niż w 2017. Przychody wyniosły 1 550,2 mln KWD (5,1 mld USD) a zysk operacyjny (EBITDA) 154,8 mln (510 mln USD), co przekłada się na wzrost odpowiednio o 10,2 i 14,5 proc. W IV kw. zysk netto Agility osiągnął poziom 22,2 mln KWD (37 mln USD), o 15,1 proc. więcej niż w Q4 2017, EBITDA wzrosła o 8,4 proc. do 40,8 mln KWD (134 mln USD).

- Od kolejnych dziesięciu kwartałów Agility poprawia swoją zyskowność dla akcjonariuszy. 2018 jest trzecim z rzędu rokiem, w którym firma odnotowała dwucyfrowy wzrost EBITDA - powiedział Tarek Sultan, wiceprzewodniczący rady nadzorczej i CEO Agility.

Agility kontynuuje inwestycje w rozwój, uruchamiając na Bliskim Wschodzie i Afryce obiekty magazynowe i przemysłowe o łącznej powierzchni ponad 1 mln m² oraz centrum handlowe Reem Mall w Abu Zabi o wartości 1,2 mld USD. Firma zainwestuje też ponad 100 mln USD w rozwój platformy logistycznej Shipa.Tarek Sultan podkreślił, że Agility utrzymuje swoje zobowiązanie osiągnięcia EBITDA na poziomie 800 mln USD, choć realizacja tego celu może nastąpić już po 2020 roku.

W 2018 roku przychody GIL wzrosły o 8,6 proc. do 1 153,1 mln KWD (3,8 mld USD), na co wpływ miały duże wzrosty we wszystkich segmentach usług. Dzięki poprawie wyników w spedycji lotniczej i utrzymaniu stabilnych wyników w spedycji morskiej, przychody netto wzrosły o 4,9 proc. rok do roku, przy zachowaniu marży netto 22,9 proc. Zysk operacyjny EBITDA zwiększył się o 6,3 proc. do 35,9 mln KWD (118 mln USD), na co miał wpływ rozwój usług spedycyjnych i logistyki kontraktowej, konsekwentna realizacja strategii sprzedażowej i wzrost wydajności operacyjnej. Wzrost przychodów z logistyki kontraktowej wyniósł 8,7 proc. Tonaż przesyłek lotniczych zwiększył się o 9,2 proc., a morskich (TEU) o 6,7 proc. i był wyższy od ogólnych wzrostów na rynkach światowych, które wyniosły odpowiednio 4,5 proc. i 3,5 proc. W spedycji lotniczej największy wzrost liczby przesyłek odnotowano w obsłudze branży odzieżowej, przemysłowej i technologicznej. W transporcie morskim zauważany był silny rozwój transpacyficznego szlaku handlowego, co wiązało się z oczekiwaniem na wprowadzenie taryf celnych w handlu między USA i Chinami. Jednak na tych samych szlakach w drugiej połowie 2018 r. nastąpił ogólny spadek popytu i wzrosła presja na marże.

W IV kw. przychody GIL wyniosły 293,5 mln KWD (967 mln USD), tyle samo, ile rok wcześniej.  Przychody netto zwiększyły się o 2,1 proc. Motorem napędowym wzrostu były usługi spedycyjne, w IV kw. wielkość wolumenu frachtu lotniczego i morskiego zwiększyła się odpowiednio o 6,9 i 1,4 proc. Wzrost w obszarze spedycji lotniczej związany był z rozwojem szlaków handlowych i dużym popytem ze strony strategicznych klientów. Wzrost w transporcie morskim spowolnił spór handlowy Chiny – USA i wprowadzenie nowych taryf celnych. GIL utrzymał stabilne wyniki, dzięki większym przychodom netto, generowanym przez kluczowych klientów.

Agility GIL inwestuje w transformację technologiczną, co zwiększy wydajność i jakość obsługi klientów. Kluczem do dalszego wzrostu jest zachowanie pozycji lidera w obszarze rozwiązań cyfrowych, stąd inwestycje w rozwój globalnej platformy operacyjnej, wdrożenie strategii transformacji cyfrowej i doskonalenie cyfrowej platformy logistycznej.

W 2018 roku EBITDA grupy Infrastructure wzrosła o 8,4 proc. a przychody o 15 proc. Przychody Agility Logistics Parks (ALP), wcześniej Industrial Real Estate, zwiększyły się o 6,6 proc. W Kuwejcie firma wybudowała magazyn o powierzchni 85 tys. m², w Rijadzie oddała do użytku 80 tys. m² powierzchni magazynowych i rozpoczęła budowę 3 obiektów, każdy o powierzchni 40 tys. m². W Afryce ALP rozszerzył działalność o Nigerię i zaczął budowę magazynów w Ghanie, Mozambiku i Wybrzeżu Kości Słoniowej. Przychody Tristar, zintegrowanego operatora logistycznego paliw płynnych, wzrosły o 33,7 proc. National Aviation Services (NAS), specjalizujący się w obsłudze lotniskowej, odnotował wzrost przychodów o 17,3 proc, dzięki wynikom osiągniętym w Afganistanie, Indiach; Maroku, Tanzanii i Ugandzie. Przychody United Projects for Aviation Services Company (UPAC), zarządzającej nieruchomościami na Bliskim Wschodzie, spadły o 1,9 proc, ale jednocześnie firma zwiększyła wydajność operacji w Kuwait International Airport, Sheikh Saad Terminal i Discovery Mall. Wspólnie z NREC realizuje inwestycję w centrum handlowe Reem Mall w Abu Zabi. W ub.r. firma podpisała też umowę z Incheon International Airport Corporation na rozwój i obsługę placów parkingowych przy Terminalu 4 Międzynarodowego Portu Lotniczego w Kuwejcie. O 12,3 proc wzrosły przychody GCS, specjalizującej się w cyfryzacji rozwiązań celnych, dzięki pozyskaniu klientów i podpisaniu umowy na przeładunki towarów z Ports Authority w Kuwejcie.

W 2018 roku polski oddział Agility Logistics utrzymał dynamiczne tempo rozwoju i osiągnął bardzo dobre wyniki. Firma odnotowała wzrost przychodów o 34 proc. w stosunku do 2017 roku. Największą dynamikę wzrostu odnotowano w obszarze transportu lotniczego. Drugim segmentem usług, gdzie osiągnięto bardzo dobre wyniki, jest transport kolejowy. Firma zwiększyła zatrudnienie, wzmacniając działy pricingu, lotniczy i morski. Agility Logistics rozszerzyło też portfolio klientów o firmy z branży energetycznej i przemysłowej.

- Zgodnie z założeniami, utrzymaliśmy wysoki, dwucyfrowy wzrost - zarówno przychodów, zysku brutto jak i zysku operacyjnego netto (EBIDTA) i wzmocniliśmy pozycję na rynku jako operator logistyczny z globalnym zapleczem logistycznym, specjalista w obsłudze rynków wschodzących, stawiający na cyfryzację usług i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Kluczowe były też dla nas inwestycje w rozwój pracowników i zapewnienie przyjaznego miejsca pracy. Te starania docenił rynek, w 2018 roku otrzymaliśmy dwie ważne dla nas nagrody. „Przyjazny Pracodawca TSL 2018” i wyróżnienie w konkursie Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu, Produkcji za platformę Shipa Freight, pierwszą zintegrowaną usługę spedycyjną online dla MŚP - podsumowała Karolina Gasińska-Byczkowska, country manager Agility Logistics w Polsce, laureatka nagrody „Kobieta w Logistyce 2017”.

- Od kilku lat Agility konsekwentnie realizuje strategię wdrażania pionierskich rozwiązań cyfrowych i zwiększania wydajności GIL, a także inwestycji w ekspansję i rozwój parków logistycznych, logistyki paliw, obsługi lotniskowej oraz zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Dziękujemy akcjonariuszom, klientom, pracownikom oraz partnerom za ich zaufanie i wsparcie. A przed nami jeszcze lepszy 2019 rok - podsumował Tarek Sultan.

Agility jest jednym z największych na świecie dostawców zintegrowanych rozwiązań logistycznych.  Spółka giełdowa o przychodach na poziomie 5,1 mld USD rocznie zatrudnia ponad 22 tys. pracowników w ponad 100 krajach. Najważniejsza jednostka biznesowa firmy, Agility Global Integrated Logistics (GIL), oferuje kompleksowe rozwiązania logistyczne w ramach światowych łańcuchów dostaw, które odpowiadają na potrzeby klientów. Obejmują one spedycję lotniczą, morską, drogową, magazynowanie i dystrybucję oraz obsługę specjalistycznych projektów logistycznych, w tym dla branży chemicznej, oraz targów i imprez. Grupa Infrastructure, druga jednostka biznesowa Agility, zajmuje się zarządzaniem obiektami przemysłowymi oraz oferuje usługi wsparcia logistycznego z zakresu doradztwa celnego, zarządzania odpadami i recyklingu, obsługi lotniskowej, wsparcia dla rządów i ministerstw obrony, zarządzania na odległość oraz systemów podtrzymywania życia.

Agility Logistics Sp. z o.o. działa w Polsce od 2008 r., posiada 2 oddziały: w Warszawie, który specjalizuje się we frachcie lotniczym i morskim oraz we Wrocławiu, odpowiedzialnym za fracht drogowy, kolejowy oraz usługi logistyki kontraktowej (magazynowanie i dystrybucja). Agility Logistics oferuje klientom kompleksowe rozwiązania logistyczne w zakresie spedycji lotniczej, drogowej (FTL, LTL), morskiej (FCL, LCL), kolejowej (Europa – Chiny) i intermodalnej oraz dedykowane i specjalistyczne usługi logistyczne (project cargo, on-board courier). Ofertę firmy wyróżnia indywidualne podejście do klienta, elastyczność oraz sprawna i szybka obsługa. Wysoką jakość usług potwierdzają certyfikaty ISO 9001:2015, ISO 50001:2011, ISO 14001:2015 i AEO (Upoważnionego Przedsiębiorcy). Portfolio klientów Agility Logistics obejmuje sieciowe i lokalne firmy z różnych branż, w tym motoryzacyjnej, przemysłowej, energetycznej, high-tech, kosmetycznej oraz handlu detalicznego.