250 mln zł na kolej w Mielcu

250 mln zł na kolej w Mielcu

19 marca 2019 | Autor: PiK
PODZIEL SIĘ

– To jest moment historyczny, niezwykły dla Mielca, dla Dębicy i Tarnobrzega, dla stref ekonomicznych, które leżą na tej linii. To jest moment, który pozwoli cieszyć się z tego, że na trasę Mielec – Dębica – Ocice wrócą wagony pasażerskie oraz będzie odbywał się ruch towarowy – mówi poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba w Mielcu. O szczegółach pisze eSanok.pl

Fot. PKP PLK

Spotkanie z dziennikarzami zbiegło się z rozpoczęciem prac przy rewitalizacji linii kolejowej L-25 Padew-Mielec-Dębica. Inwestycja warta prawie 250 mln złotych jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020. Inwestorem jest PKP PLK, stąd obecność na briefingu prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela. Samorząd województwa reprezentował Wojciech Magnowski dyrektor Departamentu Zarządzania RPO w urzędzie marszałkowskim.

– Dla mnie jest to dzień szczególny. Jesteśmy świadkami czegoś, o czym jeszcze kilka lat temu niewielu z nas marzyło i wierzyło, że uda się rozpocząć prace modernizacyjne na trasie linii kolejowej Mielec – Dębica, potencjalnie docelowo również Mielec – Padew. To odcinek linii L 25, który jeszcze kilka lat temu miał zostać zlikwidowany. W 2009 roku razem z marszałkiem Władysławem Ortylem podjęliśmy inicjatywę przywrócenia kolei do Mielca. Udało nam się przekonać i samorządowców i polityków, aby przygotować studium wykonalności na przebudowę tej linii. Minęło kilka lat i udało się doprowadzić do sytuacji, w której zaczynamy przebudowę – podkreślał europoseł Tomasz Poręba.

O rozpoczynającej się inwestycji tak mówi marszałek Władysław Ortyl.

– Bardzo cieszę się, że rozpoczynają się roboty na linii kolejowej L25. To ważny dzień nie tylko dla Mielca, ale też północnej części Podkarpacia. Jest to jedna z kilku inwestycji kolejowych, które zaplanowaliśmy w ramach RPO WP, wiedząc jakie znaczenie dla rozwoju regionu ma nowoczesna infrastruktura kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. Stąd nasze wsparcie tego projektu kwotą w wysokości prawie 170 mln złotych. Ta inwestycja otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorstw zlokalizowanych na północy regionu, także w kontekście wykorzystania terminalna multimodalnego w Woli Baranowskiej – podkreśla marszałek Władysław Ortyl.

Dzięki tej rewitalizacji przywrócony zostanie ruch pasażerski, skróci się czas przejazdu oraz zwiększy dostępność transportu kolejowego.

– Ostatni pociąg pasażerski jechał tędy ponad 10 lat temu. W krajowym programie kolejowym mamy prawie 70 mld złotych do realizacji, w tym na Podkarpaciu prawie 3 mld złotych. Modernizację tego odcinka rozpoczęliśmy w marcu, a zakończymy do końca 2020 roku. W rozkładzie jazdy na 2020/2021 rok będą pociągi, którymi pojedziemy stąd do Dębicy z prędkością do 120 km na godzinę, w czasie około 30 minut – mówił Ireneusz Merchel prezes PKP PLK na konferencji w Mielcu.

Więcej w portalu eSanok.pl.