W tym tygodniu miałem przyjemność zwiedzać otwartą w 2018 Dortmund Eving Depot zajezdnie serwisową wybudowaną i użytkowaną przez Siemensa dla obsługi 82 pociągów podmiejskich obsługiwanych przez dwóch przewoźników.
Zajezdnia jest przykładem nowoczesnego zakładu obsługującego tabor kolejowy. Siemens ograniczył liczbę zatrudnionych tam pracowników do 75 osób, w skutek czego na obsługiwany pociąg przypada mniej niż jedna osoba. Digitalizacja procesów naprawczych oraz wykorzystanie tzw. big data, powoduje że dostępność pociągów to 99%. Warto przy tym nadmienić, że każdy elektryczny zespół trakcyjny generuje od 1-4 miliardów jednostek danych w ciągu roku. Dzięki tym danym cyfrowa dokumentacja dla każdego z pojazdów jest bardzo bogata, dzięki temu możliwa jest inteligentna diagnostyka oraz konserwacja zapobiegawcza, czyli mówiąc językiem zrozumiałym dla wszystkich konserwowane i naprawiane jest to co potrzeba, tylko że wiadomo o tym zanim pociąg wjedzie do zajezdni serwisowej.
W ramach procedur serwisowych Siemens wykorzystuje doświadczenia swego partnera – BMW z wyścigów formuły 1. Pociągi serwisowane są jednocześnie przez kilka brygad, które wchodzą do pojazdów w tym samym czasie. Nie ma znaczenia, która część pociągu jest naprawiana – odpowiednie ekipy mogą wejść zarówno pod układem jezdnym jak i od strony dachu. Budynek zajezdnie jest na tyle wysoki, że na górze ponad pociągami jest wystarczająco dużo przestrzeni do dokonania procedur serwisowych.
W zajezdni zwraca uwagę bardzo niewielki magazyn części zamiennych, które są zamawiane na bieżąco w razie potrzeb, w magazynie utrzymywana jest niewielka część części, między innymi koła wraz z osiami. Część części zamiennych, w tym bardzo wytrzymałych elementów łącznych do wózków stanowiących układ napędowy jest drukowana na drukarce 3D.
W 2015 RRX (niemiecka sieć połączeń kolejowych - w uproszczeniu) zakupił 82 pociągi Desiro HC wraz z 32-letnim utrzymaniem. Wartość kontraktu to około 1,7 mld euro. Każdy pociąg składa się z czterech wagonów, pierwszy i ostatni skład mają jeden pokład, podczas gdy środkowe dwa wagony są dwupiętrowe. Każdy skład oferuje 400 miejsc siedzących, wnętrza są przestronne, a dzięki dużym oknom panuje w nich przyjemna atmosfera. Malowanie jest ograniczone do białego, szarego, czarnego i pomarańczowego koloru. Pociągi floty RRX posiadają Wi-Fi, gniazda sieciowe, składane stoliki oraz lampki do czytania w wagonach pierwszej klasy, jak również zaawansowany system informacyjny, energooszczędny zespół trakcyjny oraz klimatyzację. Pociągi rozwijają maksymalną prędkość 160km/h i są wyposażone w asystenta maszynisty wspomagającego hamowanie i przyspieszanie składu. To pierwsze pojazdy Siemens Mobility wyposażone w specjalną powłokę na okna wzmacniające sygnał radiowy i dostęp do sieci internetowej o ponad 50 %
Siemens Mobility to niezależnie kierowana spółka w grupie Siemens AG. Od ponad 160 lat, Siemens Mobility jest liderem oferującym rozwiązania w branży transportowej i nieustannie unowocześnia swoje portfolio w głównej mierze oparte na taborze kolejowym, automatyce kolejowej, elektryfikacji, kompleksowych systemach pod klucz, inteligentnych systemach kierowania ruchem i usługami powiązanymi. Siemens Mobility pomaga operatorom mobilnym na całym świecie wprowadzać inteligentną infrastrukturę, która przynosi korzyści przez cały cykl pracy, zwiększając zadowolenie pasażerów i usprawniając dostępność urządzeń. W roku rozliczeniowym 2018, który zakończył się 30 września, Siemens Mobility zaksięgował przychód 8.8 miliarda euro i zatrudniał około 28,400 pracowników na całym świecie.