GITD dostanie broń do walki z niesprawnymi pojazdami

GITD dostanie broń do walki z niesprawnymi pojazdami

10 maja 2019 | Autor: POM | Źródło: GITD
PODZIEL SIĘ

Przeładowane i niesprawne samochody użytkowe to poważny problem na polskich drogach. W celu poprawy bezpieczeństwa GITD dostanie nową broń - mobilne stacje diagnostyczne. Rząd przyjął już nowe przepisy.

Fot. GITD

Moto.pl podaje, że Rada Ministrów przyjęła nowelizację przepisów, której najważniejszym punktem jest wprowadzenie tzw. mobilnych kontroli drogowych, które będzie wykorzystywał Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). W projekcie wprowadzono możliwość przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych w mobilnych stacjach kontroli drogowej i w wyznaczonych punktach przeprowadzania kontroli drogowych. Wykorzystanie mobilnych stacji skraca czas kontroli i zmniejsza ponoszone przez przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe koszty z nimi związanych. Kontrola drogowa umożliwia także wnikliwą ocenę poszczególnych układów pojazdu, m.in. układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia. Nowe przepisy wejdą w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Niektóre Inspektoraty Transportu Drogowego już wcześniej testowały to rozwiązanie. Przykładowo, takie urządzenie na początku roku dostali inspektorzy na Śląsku. Wcześniej stacje wykrywały nieprawidłowości w województwie kujawsko-pomorskim oraz okolicach Wrocławia.

- Mobilna stacja diagnostyczna będzie wykorzystywana do kontroli pojazdów w różnych miejscach na całym Śląsku. Jest to uniwersalne urządzenie o niewielkich wymiarach, którego rozłożenie trwa tylko kwadrans. Jednym z największych atutów tej stacji jest możliwość szybkiego przygotowania do pracy i przemieszczania - mówiła w styczniu Anna Sokołowska - Olesik, ze Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Mobilne stacje diagnostyczne umożliwiają przeprowadzenie na drodze kontroli w stopniu porównywalnym do badania na stacjonarnej stacji diagnostycznej. GITD podaje, że z wykorzystaniem mobilnych stacji diagnostycznych, w latach 2011-2018, przeprowadzono 8710 kontroli, które w 3610 (41,4 proc.) przypadkach zakończyły się zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych.

- Skuteczność i efektywność kontroli z wykorzystaniem stacji jest wysoka. Przykładowo, w 2018 r. po kontrolach w stacjach diagnostycznych ITD w 37 proc. przypadków ze względu na fatalny stan techniczny pojazdów zatrzymano dowody rejestracyjne. Dla porównania, w tym samym roku, w trakcie tradycyjnych kontroli przeprowadzonych na terenie całego kraju - bez wykorzystania mobilnych stacji diagnostycznych - ze względu na zły stan techniczny pojazdów, zatrzymanie dowodów rejestracyjnych nastąpiło w 6,7 proc. przypadków - czytamy na stronie GITD.

Kontrolowane będą:

- pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą,

- pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,

- przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t

- ciągniki kołowe, użytkowane głównie na drogach publicznych do komercyjnego drogowego transportu towarów, których maksymalna prędkość przekracza 40 km/h.

To nie wszystkie zmiany, jakie wprowadza rząd. Nowelizacja przewiduje ponadto obowiązek posiadania przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy protokołu aktualnej drogowej kontroli technicznej. Rozszerza również stosowanie systemu oceny ryzyka w zakresie liczby i wagi usterek wykrytych w pojazdach.