PKP Intercity zakupi dodatkowo 26 nowych wagonów od H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych

PKP Intercity zakupi dodatkowo 26 nowych wagonów od H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych

31 maja 2019 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity rozszerza umowę na zakup 55 nowoczesnych wagonów, którą podpisało w lutym 2018 roku z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu (w grupie kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.), zamawiając dodatkowo 26 nowych wagonów. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 697,3 mln zł brutto. Umowa jest jednym z elementów największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.PKP Intercity rozszerza umowę na zakup 55 nowoczesnych wagonów, którą podpisało w lutym 2018 roku z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu (w grupie kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.), zamawiając dodatkowo 26 nowych wagonów. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 697,3 mln zł brutto. Umowa jest jednym z elementów największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.

Fot. PKP Intercity

Przedmiotem umowy z H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu jest dostarczenie 55 nowych wagonów pasażerskich. Producent jest także zobowiązany do wykonania ich przeglądu na trzecim poziomie utrzymania. Umowa przewiduje także prawo opcji na kolejne 26 wagonów, z którego właśnie skorzystało PKP Intercity. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 697,3 mln zł brutto, w tym sama opcja na dodatkowe wagony to 223,8 mln zł brutto.

Pragniemy zapewnić Polakom podróże koleją komfortową, punktualną i bezpieczną. Każda kolejna podpisana i realizowana umowa na nowy tabor lub jego modernizację pozwala nam podnosić jakość usług oferowanych przez PKP Intercity. Dotychczas przewoźnik zawarł umowy z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej na kwotę blisko 3 mld złotych brutto. Dziesiątki milionów pasażerów, którzy rokrocznie podróżują pociągami przewoźnika są dowodem na to, że polska kolej podąża właściwym torem - zapewnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony te będą w pełni zgodnie z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności oraz dostosowane do prędkości 200 km/h.

Nieustannie podnosimy komfort podróżowania naszymi pociągami, jak również inwestujemy w lepsze dopasowanie naszego taboru do potrzeb różnych grup pasażerów. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zakupie dodatkowych nowoczesnych wagonów, w których podróżni będą mogli korzystać z licznych udogodnieńmówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Dodatkowe wagony będą dopasowane do potrzeb różnych grup pasażerów. Do PKP Intercity trafią  dodatkowo dwa wagony przedziałowe pierwszej klasy, dziewięć wagonów przedziałowych i dziewięć wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, trzy wagony bezprzedziałowe drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz trzy wagony przedziałowe drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.

Z nowoczesnych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach:

  • Warszawa – Kraków,
  • Zakopane – Gdynia,
  • Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
  • Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa.
  • Warszawa –Zielona Góra- Warszawa
  • Warszawa- Szczecin - Warszawa
  • Warszawa – Berlin – Warszawa
  • Gdynia – Berlin – Gdynia
  • Kraków – Berlin – Kraków
  • Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia.

Dostawa wszystkich 81 nowych wagonów nastąpi w terminie do 48 miesięcy od momentu podpisania umowy. Trafią więc one do PKP Intercity do lutego 2022 roku, a pierwsze z nich już w przyszłym roku. Po upływie 24 miesięcy od dnia odbioru wagonów H. Cegielski - FPS jest zobowiązany do wykonania przeglądów na trzecim poziomie utrzymania każdego z nich.

Fabryka Pojazdów Szynowych w ostatnich latach systematycznie zapełniała portfel zamówień. Obecnie wart jest on ponad miliard złotych i ciągle rośnie. Dobra kondycja spółki to zasługa zdeterminowanej załogi, sprawnego zarządzania i w pełni wykorzystanej koniunktury dla producentów taboru. Jako właściciel mamy tu podwójną satysfakcję – po trudach restrukturyzacji widzimy, że konsekwentna realizacja planu się opłaca, a przy okazji  skorzystają na tym pasażerowie. Jestem przekonany, że H. Cegielski FPS skutecznie odbuduje swoją markę nie tylko w kraju, ale także zagranicą powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Umowa na dostarczenie nowych wagonów to niejedyny kontrakt, jaki FPS H. Cegielski realizuje obecnie dla PKP Intercity. Podpisany w 2017 roku i rozszerzony w październiku 2018 roku kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. W lutym 2019 r. spółki podpisały umowę na modernizację 10 wagonów na wagony restauracyjne. Wartość kontraktu wynosi 61,3 mln zł brutto. Łączna wartość wszystkich zamówień, jakie poznański producent taboru zrealizował lub realizuje obecnie dla PKP Intercity w ramach programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Prędkości” wynosi niemal 1,25 mld zł brutto.

Decyzja o zakupie kolejnych 26 nowych wagonów produkcji naszej Spółki oznacza dostęp do nowoczesnego i komfortowego taboru dla większej liczby pasażerów PKP Intercity. Cieszę się, że największy dalekobieżny krajowy przewoźnik obdarzył nas takim zaufaniem. Dążymy do tego, by nasze wagony wyróżniały się designem oraz jakością wykonania docenianą na krajowych i zagranicznych szlakach kolejowychpowiedział Hubert Stępniewicz, prezes zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.

PKP Intercity realizuje obecnie największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł.