Po co kupować wagony? Czyż wynajem nie jest lepszy?

Po co kupować wagony? Czyż wynajem nie jest lepszy?

03 czerwca 2019 | Autor: Marcin Zieliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W przeciwieństwie do inwestycji w zakup taboru uważam, że wynajem wagonów (dotyczy to także lokomotyw) może być lepszym sposobem pozyskania niezbędnych pojazdów przez operatorów kolejowych. Dlaczego uważam, że wynajem jest lepszy?

Fot. Archiwum KK

Daje możliwość dostosowania ilości i typu najmowanego taboru do obecnych i planowanych kontraktów przewozowych. Nie wymaga konieczności ponoszenia wysokich nakładów kapitałowych na zakup taboru. Daje dostęp do szerokiej oferty zróżnicowanego i niezawodnego taboru można korzystać z kilku firm wynajmu wagonów, każda z nich może specjalizować się w innym typie sprzętu, albo po prostu mieć odpowiedni tabor na stanie. Obniżenie kosztów i oszczędność czasu  - naprawy rewizyjne i odbiory komisaryczne taboru są po stronie wynajmującego, a nie najemcy.

Są jeszcze aspekty czysto finansowe: takie jak kompleksowe ubezpieczenie taboru, które bierze na siebie wynajmujący. Wynajem oznacza brak konieczności pozyskiwania długu bankowego, co dla niektórych przewoźników może być bardzo istotne oraz brak ryzyka wartości rezydualnej taboru, jeśli przewoźnik planowałby wymianę floty. Nie należy też zapominać o tym, że całość raty wynajmu jest zaliczana w koszty przez co zmniejsza podatek CIT przewoźnika.

Dla kogo wynajem?

Przede wszystkim dla przewoźników towarowych. Zwłaszcza tych, którzy wykonują pewną racę przewozową sezonowo i nie muszą mieć wagonów cały czas u siebie, mogą je oddać po wygaśnięciu terminu wynajmu, Dla przewoźników pasażerskich – najlepszym przykładem jest PKP Intercity, które wynajęło wagony od czeskiego przewoźnika Czeske Drahy.

Czy wynajem wagonów będzie się rozwijał?

Zdecydowanie tak. I będą to transakcje zawierane zarówno pomiędzy przewoźnikami i instytucjami finansowymi ale także jak w przypadku PKP IC pomiędzy przewoźnikami o ile jeden z tych przewoźników ma nadwyżki taboru o odpowiednim standardzie.

Możemy też zauważyć, ze na polskim rynku zaczynają działać wyspecjalizowane firmy skupiające się tylko na wynajmie lokomotyw lub wagonów takie jak Akiem, Industrial Division czy Euro Wagon. Następnym krokiem może być stworzenie spółek przez producentów taboru, co już się dzieje.