Torpol zmodernizuje infrastrukturę kolejową prowadzącą do portów w Szczecinie i w Świnoujściu. Spółka zwyciężyła w obu przetargach ogłoszonych przez PKP PLK. Termin realizacji inwestycji to 31 miesięcy.
Roboty zostaną wykonane w ramach przetargów ogłoszonych w listopadzie 2018 roku:
- „Opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na Stacji Szczecin Port Centralny – Zadanie 1 w ramach projektu pn.: Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”
- „Opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na Stacji Świnoujście – Zadanie 2 w ramach projektu pn.: Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
Ceny ofert złożonych przez Torpol w ramach aukcji elektronicznych wynoszą:
- w Szczecinie – ok. 936 mln zł (ok. 1 152 mln zł brutto),
- w Świnoujściu natomiast 624,9 mln zł brutto (tj. ok. 508 mln zł netto).
Przeprowadzenie aukcji elektronicznej dało PKP PLK szanse na obniżenie wartości złożonych przez wykonawców ofert. W dwóch postępowaniach oferty złożone przez Torpol przekraczały zakładany budżet łącznie o ok. 420 mln zł.
Podstawą wyboru oferenta przez PKP PLK, w obu przetargach była: cena (85%), termin realizacji (10%) oraz przewóz blokowy rozjazdów i ich zabudowa (5%).
Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Budowa dotyczyć będzie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastruktury kolejowej w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych, oraz terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin) i torów zdawczo-odbiorczych (teren Portu Świnoujście).
W Szczecinie i w Świnoujściu planowane prace obejmą ok. 160 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja wybranych obszarów infrastruktury. Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy efektywność i bezpieczeństwo przewozu ładunków. Podobne prace na ok. 5 km torów będą wykonane na obszarze terminalu kontenerowego Ostrów Grabowski.
W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest natomiast budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 km.
Dzięki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oba porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, a przewoźnicy towarowi zwiększą efektywność także dzięki skróceniu czasu ładunku i rozładunku towarów.