Symbioza IT i branży transportowej

Symbioza IT i branży transportowej

24 czerwca 2019 | Źródło: https://asstra.pl
PODZIEL SIĘ

Rozwiązania IT są przyszłością światowej gospodarki, podstawą rozwoju wszystkich gałęzi przemysłu i machiną, której nie da się zatrzymać. Czy branża transportowo-logistyczna również potrzebuje rozwiązań informatycznych? Marina Syroezhkina, dyrektor Działu ds. technologii Informatycznych w międzynarodowej grupie transportowo-logistycznej AsstrA-Associated Traffic AG, odpowiada na to pytanie.

Fot. https://asstra.pl

- Czy branża transportowo-logistyczna to interesujący sektor dla specjalistów ds. IT?

ak najbardziej. Specjaliści ds. IT to odważne i kreatywne osoby, które lubią wyzwania. W branży TSL nie brakuje ambitnych zadań. Na chwilę obecną logistyka jest ograniczona obszarem kuli ziemskiej (warto podkreślić tu sformułowanie „na chwilę obecną”), lecz przenika przez różne kultury, narodowości i branże. Dowodem na to jest aktywny rozwój rozwiązań i usług IT w branży TSL.

- Czym zatem różni się praca specjalisty ds. IT w branży transportowo-logistycznej od pracy w innych sektorach rynku?

Każda domena ma swoją specyfikę. Specjalista ds. IT powinien przede wszystkim rozumieć podstawy funkcjonowania branży, dla której opracowuje rozwiązania, znać jej charakterystykę, rozumieć zjawisko wąskiego gardła. W logistyce w celu budowania skutecznych rozwiązań konieczne jest uwzględnienie interesów trzech stron: potrzeb przede wszystkim Klientów, samej firmy i partnerów transportowych.

- Co jest najważniejsze w pracy specjalisty ds. IT?            

Przede wszystkim szybkość reakcji na pojawiające się zadania, a także oferowanie wsparcia i dbałość o ciągłą dostępność systemów. Towary są dostarczane na całym świecie 24 godziny na dobę 365 dni w roku. Kursują pociągi i ciężarówki, pływają statki, latają samoloty. W tym czasie, gdy ładunek pokonuje trasę z punktu A do punktu B, wiele systemów informatycznych zbiera i segreguje informacje. Jest to konieczne, aby ładunek został dostarczony do odbiorcy końcowego w ustalonym terminie. I nie ma znaczenia, czy będzie to fabryka materiałów, czy też nasz sąsiad, który czeka na swoją paczkę.

Kolejne must have specjalisty ds. IT w branży TSL to znajomość procesów logistycznych, która pozwala komunikować się z użytkownikami w tym samym językiem, a także szybkość uczenia się. Nie można pracować w próżni, ignorując procesy i systemy Klientów. I co najważniejsze - odporność na stres oraz umiejętność rozwiązywania skomplikowanych zadań.

- Rozwiązania IT to przyszłość światowej gospodarki. Jak nowe technologie zmieniają i jak będą zmieniać branżę transportowo-logistyczną?

Rozwiązania z zakresu IT pomagają zwiększyć szybkość procesów i dostępność informacji. Jak wiemy, kto posiada informacje, ten rządzi światem. Już teraz normą jest to, co jeszcze pięć lat temu było innowacyjnym serwisem dla Klienta, jak na przykład usługa monitorowania trasy ładunków. Tendencja ta intensywnie się rozwija. Im więcej gromadzimy informacji o transporcie ładunków, tym dokładniej możemy przewidzieć przebieg i wydajność takiego transportu w przyszłości. Pozwoli to zaoszczędzić pracownikom czas przeznaczony na wykonywanie rutynowych zadań i obniżyć koszty przestojów w transporcie wynikające z nieprawidłowego planowania trasy dostaw. Dlatego też Internet Rzeczy oraz technologie RPA (Robotic Process Automation) są obecnie aktywnie wdrażane w logistyce.

- Jakie rozwiązania IT są stosowane w AsstrA?

Międzynarodowa grupa kapitałowa AsstrA korzysta z kilku rozwiązań informatycznych.

Jest to na przykład system EDI (Electronic Data Interchange), a więc Elektroniczna Wymiana Danych, czyli pełna integracja z Klientami, która pozwala być bliżej partnera biznesowego, integrować się z jego środowiskiem informacyjnym i dostarczać wszelkie niezbędne informacje o jego przewozach.

Kolejne rozwiązanie to mobilna aplikacja Track&Trace umożliwiająca śledzenie ładunków online. Dzięki integracji z nadajnikami GPS przewoźników eksperci AsstrA bezpośrednio otrzymują informacje o lokalizacji pojazdu z satelity. Jeśli przewoźnik nie posiada zainstalowanych nadajników GPS, grupa AsstrA oferuje mobilną aplikację do monitoringu.

Inny przykład rozwiązań IT stosowanych w AsstrA to Portal Przewoźnika - internetowe rozwiązanie stworzone do współpracy z partnerami transportowymi AsstrA. Logując się do Portalu przewoźnik może śledzić nowe oferty dostawy z AsstrA, a także pracować ze swoimi zamówieniami. System posiada interesującą funkcję transportów po kole: na podstawie bieżących zamówień przewoźnika i informacji o jego transporcie, system sam wybiera i oferuje przewoźnikowi nowe zamówienia w przeciwnym kierunku, aby ograniczyć przestoje. Grupa AsstrA aktywnie rozwija Portal Przewoźnika. W najbliższym czasie zostanie dodana nowa funkcja dająca przewoźnikowi możliwość sprawdzenia statusu płatności i wydrukowania zamówienia transportowego.

Kolejna nowinka to internetowy kalkulator GetRate, który pozwala w czasie rzeczywistym obliczyć koszt wysyłki z Chin do krajów WNP / Europy przyspieszonymi pociągami kontenerowymi.

Grupa AsstrA stale automatyzuje i usprawnia swoje procesy. Główną lokomotywą jest system zarządzania zleceniami transportowymi OTM (Oracle Transportation Management). Rozwiązania CRM i ECM również są aktywnie rozwijane. Wszelkie decyzje dotyczące zarządzania oraz analiza pracy są przeprowadzane za pomocą systemu Business Intelligence, w skrócie BI, będącego konsolidacją wszystkich informacji.

- Nowoczesne technologie to z jednej strony klucz do sukcesu, który stanowi jednak pewnego rodzaju ryzyko dla pracowników organizacji. Jaki jest złoty środek pozwalający łączyć pracę człowieka i automatyzacją w firmach transportowo-logistycznych?

Nowe technologie często budzą pewne obawy. Niektórzy specjaliści widzą w rozwiązaniach IT zagrożenie dla swojego miejsca pracy. Załóżmy, że firma wprowadza robota (technologia RPA), który jest w stanie sprawdzić pocztę i przesłać informacje do systemu. W takim przypadku pracownik widzi w robocie konkurenta. Boimy się, że technologia wkrótce zacznie nas kontrolować, a niektóre zawody staną się niepotrzebne.

Jednocześnie jedynym rozwiązaniem jest zrozumienie i zaakceptowanie obecnej sytuacji, ponieważ zatrzymanie rozwoju technologii jest niemożliwe. Nowe technologie zmienią społeczeństwo i stworzą nowe zawody. To tylko kwestia czasu.

Firma transportowo-logistyczna powinna być gotowa do integracji, łatwo adaptować się do nowych warunków oraz wdrażać zaawansowane technologie, ponieważ stoi na styku różnych branż. Dlatego też złotym środkiem jest symbioza IT i biznesu, wdrożenie technologii informatycznych w wartość dodaną dla Klienta.

 

Od redakcji

AsstrA-Associated Traffic AG to firma spedycyjna z ponad 20-letnim doświadczeniem, która świadczy usługi w zakresie logistyki i transportu międzynarodowego. Przedstawicielstwa AsstrA znajdują się w krajach Europy, WNP i Azji takich, jak: Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Austria, Belgia, Niemcy, Czechy, Rumunia, Polska, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina, Kazachstan, Azerbejdżan, Turcja, Chiny.

Jednym z głównych obszarów działalności AsstrA są usługi transportowo-spedycyjne. Grupa zapewnia dostawę towarów z wykorzystaniem wszystkich rodzajów transportu, takich jak drogowy, kolejowy, morski i lotniczy oraz oferuje kombinowane schematy dostawy. Wybór środka transportu zależy od typu ładunku, miejsca przeznaczenia, jak również wymogów czasowych. AsstrA oferuje również usługi dostawy „od drzwi do drzwi”, co oznacza kompleksową transportowo-logistyczną obsługę towaru od nadawcy do odbiorcy. Kompleksowa obsługa obejmuje realizację przewozów międzynarodowych z uwzględnieniem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz morskiego, konsolidację ładunków w magazynach, przygotowanie dokumentów przewozowych i celnych, odprawę celną oraz ubezpieczenie ładunków.