Gabriel Chrzanowski – prekursor transportu intermodalnego w okresie międzywojennym

Gabriel Chrzanowski – prekursor transportu intermodalnego w okresie międzywojennym

07 września 2019 | Autor: Marcin Zieliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nie często piszemy o postaciach historycznych. Nie tylko my, inne media zajmujące się przemysłem też raczej koncentrują się na sprawach bieżących. Czasem jednak warto spojrzeć w przeszłość. I napisać parę słów o wybitnych postaciach w historii, ludziach zasłużonych dla rozwoju gospodarczego Polski. Dlaczego warto? Najważniejszym powodem jest ciągłość, być może nasi koledzy, przyjaciele, współpracownicy są potomkami ludzi, którzy współtworzyli polską gospodarkę. Wielokrotnie na spotkaniach, które odbywamy jako redakcja i wydawnictwo słyszymy, że warto pracować na kolei, chociażby dlatego, że pracował na kolei ojciec, dziadek, a może nawet pradziadek.

Fotografię udostępnił Filip Chrzanowski

Nie tylko na kolei. Były w polskiej historii gospodarczej w okresie międzywojennym dwie inwestycje, które rozwijane są do dziś i w znacznym wpływają na kondycję polskiej gospodarki wczasach współczesnych. Te dwa flagowe projekty to: Centralny Okręg Przemysłowy i Port w Gdyni. Zwłaszcza ta druga inwestycja jest nam – redakcji portalu zajmującego się logistyką oraz wspierającego wszelkie inicjatywy związane z rozwojem transportu intermodalnego - szczególnie bliska.

Jest też jeszcze jeden powód, dla którego dziś zajmujemy się historią i działaczami gospodarczymi międzywojnia. To informacja, którą otrzymaliśmy wczoraj od Filipa Chrzanowskiego, menedżera pracującego w PKP Informatyka, na temat brata jego pradziadka Gabriela Chrzanowskiego.

Oczywiście zbieżność nazwisk nie jest przypadkowa. Filip jest związany rodzinnie z Panem Gabrielem – działaczem gospodarczym, wiele lat pracował jako dyrektor Departamentu Marynarki Handlowej Ministerstwa Przemysłu i Handlu w II RP, był orędownikiem powstania portu w Gdyni, wspierał rozwój polskiej floty.

Czyli jak byśmy go dzisiaj zdefiniowali był prekursorem transportu intermodalnego w Polsce. Rozumiał rolę portów w nowoczesnej gospodarce. Za osobistym wsparciem Eugeniusza Kwiatkowskiego miał swoja ulicę w Gdyni. Jednak w latach 80 XX wieku zamieniono Chrzanowskich, Gabriela na Bernarda, który teraz jest patronem tej ulicy. Działania takie były często spotykane.

Projekt tablicy upamiętniającej Gabriela Szczęsnego Chrzanowskiego

Podobnie jest z ulicą Ludwika Narbutta na warszawskim Mokotowie, kiedyś patronem tej ulicy był Georg Narbut – litewski przedsiębiorca, można rzec deweloper. A kim był Ludwik Narbutt, tego nie pamięta prawie nikt. A ile takich z podmienioną historią ulic mamy w Polsce? Być może podmiana patronów ulic dotyczyła właśnie działaczy gospodarczych.

Filip wczoraj przysłał do redakcji informację, że Gabrielowi Chrzanowskiemu będzie poświęcona, ufundowana przez rodzinę, tablica w Gdyni. Warto czasem zwrócić na nią uwagę, podczas pobytu w tym pięknym, portowym mieście.

Uroczyste odsłonięcie i poświęcenie tablicy upamiętniającej Gabriela Szczęsnego Chrzanowskiego, współpomysłodawcę budowy portu w Gdyni, pierwszego Dyrektora Departamentu Marynarki Handlowej Ministerstwa Przemysłu i Handlu II RP. będzie miało miejsce w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gdyni przy ulicy Armii Krajowej 46, w niedzielę * września, około godziny 11.50, bezpośrednio po Mszy Świętej o godzinie 11.00.

W tym miejscu chciałbym zapytać a właściwie poprosić czytelników portalu o informacje o podobnych historiach, być może ktoś z Was ma w swojej rodzinie przodka, którego działania były ważne dla historii gospodarczej Polski. Warto o tym napisać. Dlatego prosimy o nadsyłanie takich informacji pod adresem: redakcja@kuriekolejowy.eu.