Już za dwa miesiące 15 grudnia 2019 zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy na 2020 rok. Dzięki rozszerzeniu zamówień usług transportowych i pomyślnej współpracy Českých drah z zagranicznymi partnerami, oferta połączeń na wielu relacjach w tym roku wyraźnie się rozszerzy. Do Berlina będzie kursował pociąg pospieszny Railjet, więcej pociągów pojedzie do Polski i Austrii, a ruch na kilku liniach krajowych ulegnie skoncentrowaniu. Bezpośrednie połączenie ekspresowe z Pragą na nowo zyska uzdrowisko Třeboň i České Velenice.
„Również w przypadku rozkładu jazdy 2020, dzięki aktywnym rozmowom z zagranicznymi partnerami, udało się nam utwierdzić pozycję znaczącego gracza w transporcie międzynarodowym w Europie Środkowej. Nasz skład Railjet obsłuży nowe, bezpośrednie połączenie z Grazu przez Wiedeń, Brno i Pragę do Drezna i Berlina w relacji tradycyjnego pociągu Vindobona oraz uzyskaliśmy także ciekawe, nowe wykonania dla naszych składów między Republiką Czeską i Polską” wymienia najistotniejsze zmiany w transporcie międzynarodowym wiceprezes Zarządu ČD, a.s., Radek Dvořák.
„Na podstawie zamówienia ministerstwa transportu i niektórych regionów przygotowujemy także rozszerzenie oferty na kilku liniach krajowych. Nowością będzie bezpośrednie połączenie kolejowe Pragi z uzdrowiskiem Třeboň i ze stacją przygraniczną České Velenice, skąd można kontynuować podróż do Austrii. Dzięki zamówieniu okręgu Pilzeńskiego pojedzie więcej pociągów bezpośrednich między miastem Klatovy a Pragą, dodatkowe połączenia pojadą na liniach między Pragą a okręgiem Południowoczeskim i Usteckim, a także między Brnem, Jihlavou i Czeskimi Budziejowicami.” dodaje informacje o nowościach w rozkładach krajowych pociągów dalekobieżnych Petr Vondráček.
Bez przesiadek z Wiednia do Berlina i z Přerova do Przemyśla lub Brestu
Nowe bezpośrednie połączenie railjet Vindobona wyjedzie na swoją trasę od maja 2020. Zapewni bezpośrednie połączenie austriackiego Grazu i Wiednia z niemieckim Dreznem i Berlinem i jednocześnie zaoferuje drugie bezpośrednie połączenie targowego Brna z miastami niemieckimi, gdzie można się przesiąść na pociągi pospieszne jadące dalej do Europy Zachodniej. Połączenie pojedzie na trasie Graz (10:26) – Berlin (21:54 / 6:17) – Graz (17:33), a w piątek i w niedzielę, gdy przewiduje się największe zainteresowanie podróżnych, na odcinku Praha – Brno – Praha railjet Brněnský drak zostanie uzupełniony o pomocniczą parę pociągów. Wspomożone taborem, w godzinach szczytu w piątki i niedziele, zostaną również niektóre połączenia railjet Vindobona między Pragą a Brzecławiem, ew. Austrią.
Jedna para pociągów więcej pojedzie również z północnych Moraw przez Brzecław do Wiednia. Nowa para pociągów Porta Moravica pojedzie na trasie obecnego ekspresu Helfštýn Bohumín – Břeclav i z powrotem a w Austrii będzie kontynuować aż do / z Grazu. W przeciwnym kierunku z południa na północ pojedzie na trasie krajowego ekspresu Helfštýn pociąg EuroCity Sobieski Wien – Gdynia a na dotychczasowej trasie tego pociągu pojedzie nowe połączenie Porta Moravica. Mieszkańcy północnych Moraw będą mieć do dyspozycji już cztery pary pociągów bezpośrednich do/z Wiednia oraz nowy dodatkowy aż do/z południowej Austrii. Na północ Porta Moravica będzie kontynuować do Krakowa i Przemyśla na wschodzie Polski niedaleko ukraińskiej granicy. Chodzi o ważny węzeł przesiadkowy dla dalszych podróży na Ukrainę do Lwowa i Kijowa, ale także do atrakcyjnego regionu turystycznego, polskich Połonin. Kolejnym nowym pociągiem w tym kierunku będzie pospieszny Galicia Ostrava-Svinov (6:10) – Krakow – Przemyśl (13:19/14:40) – Kraków – Ostrava-Svinov (21:51). Zmiana dotyczy również pociągu EuroCity Báthory Budapest – Břeclav – Ostrava – Warszawa, który pojedzie aż do/z Terespola, stacji przygranicznej na granicy polsko-białoruskiej. Na letni sezon turystyczny České dráhy prowadzą rozmowy z polskim partnerem o prowadzeniu dalszych bezpośrednich pociągów sezonowych nad morze Bałtyckie, np. do Świnoujścia lub Kołobrzegu.Kolejną zmianą spowodowaną modernizacją trakcji między Púchovem a Žiliną jest skrócenie większości połączeń Valašský expres jedynie do/z Puchova z możliwością przesiadki na słowackie pociągi krajowe w kierunku Žilina i Košice. Zlikwidowane zostanie połączenie sezonowe Bohemia Praha – Košice, a połączenie EuroCity Porta Bohemica Praha – Leipzig – Praha będzie zkrócone do odcinka Praha – Děčín – Praha.
Z Pragi bezpośrednio bez przesiadek do uzdrowiska w Třeboniu
Wiele nowości czeka podróżujących po kraju, na przykład na południu Czech. Po wieloletniej przerwie uzdrowisko Třeboň i przygraniczne České Velenice zyskają bezpośrednie połączenie ekspresowe z Pragą, Pociągi Lužnice obsłużą tę linię w każdym kierunku aż cztery razy dziennie a zbliżony czas jazdy będzie wynosić 2 godz. 20 min. Podróż autobusem z obrzeży Pragi do Třebonia dziś trwa 2 i pół godz. a po wliczeniu podróży metrem do centrum jest jeszcze o ok. 20 min. dłuższa. Pociąg zatem zaoferuje nowe bezpośrednie i ponadto szybkie połączenie ze stolicą.
W połączeniu linii R 17 z Pragi na południe Czech dojdzie z tego powodu do wzjemnych zmian w czasach jazdy pociągów Vltava Praha – České Budějovice i Lužnice Praha – České Velenice. Połączenia Vltava między Pragą a południowoczeską matropolią przyspieszą w przyblizeniu o 7 minut. Obok wydłużenia pociągu pospiesznego Lužnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic roszerzy się także zakres ruchu pociągów Vltava między Veselím nad Lužnicí i Czeskimi Budziejowicami. Więcej jazd zaoferują także Ekspresy Południowe (Jižní expresy). Do ich składów, w rozkładzie jazdy 2020, będą stopniowo włączane zmodernizowane wagony 1-szej klasy z bistrem, które zaoferują bogatsze menu. Ekspresy Południowe (Jižní expresy) będą także w większym stopniu wspierane dodatkowymi wagonami między Czeskimi Budziejowicami a Pragą.
Do rozszerzenia liczby jazd dojdzie także w przypadku pociągów pospiesznych Rožmberk linii R 11 między Brnem, Jihlavou i Czeskimi Budziejowicami. Niektóre z nich jeździły jedynie w wybrane dni w tygodniu a od teraz będą jeździć codziennie.
Więcej pociągów na uczęszczanych liniach krajowych
Rosnąca od dłuższego czasu liczba podróżnych, przejawi się także w uzupełnieniu oferty na dalszych, uczęszczanych liniach krajowych i wsparciu szeregu połączeń. Tylko w tegorocznym pierwszym półroczu , Českým drahám przybyło 2,2 milonów więcej podróżujących a w porównaniu z rokiem 2010, z usług Českých drah rocznie korzysta ponad 17 milionów osób więcej.
Usprawnienie czeka na przykład na podróżujących między Pragą a zachodnimi Czechami. Od teraz pojedzie więcej bezpośrednich pociągów między Pragą a miejscowością Klatovy oraz dojdzie do przyspieszenia tych pociągów. Podróżujący z Klatov do Pragi zaoszczędzą 15 minut, a z Pragi do Klatov 11 minut. Czas jazdy z Klatov do Pragi wyniesie jedynie 2 godz.17 min a w kierunku przeciwnym 2 godz. 15 min. Pociąg będzie szybszy niż autobus, który obecnie potrzebuje tyle samo czasu aby dojechać na przedmieścia Pragi a co najmniej kolejnych 20 minut zajmie podróż metrem do centrum. Lepsza komunikacja będzie zapewniona także pod koniec dnia, kiedy będą jeździć nowe ekspresy zachodnie( Západní expresy) Cheb (20:33) – Plzeň (22:00) – Praha (23:20) a Praha (22:39) – Plzeň (23:57). Ponadto pociągi te zatrzymają się w Hořovicach i w Rokycanach i zapewnią możliwość powrotu z miejsca pracy lub z wydarzeń kulturalnych w stolicy.
Na szlaku nr 090 Praha – Ústí nad Labem – Děčín dziennie będzie jeździć ostatni wieczorny pospieszny z odjazdem z Děčína o 21:46 a przyjazdem do Pragi o 23:34. Pociąg ten jeździ w tym roku tylko w niedzielę a ze stronych północnych Czech wnioskowano o jego dzienny kurs, czemu zleceniodwaca wyszedł naprzeciw. Poranne dojazdy do pracy w stolicy wspomoże nowy pospieszny Teplice w Čechách (4:57) – Praha (6:36), który zatrzyma się także w Ústí nad Labem, Lovosicích i w Roudnici nad Labem oraz ułatwią się także wieczorne powroty dzięki nowym pociągom Praha (21:34) – Teplice w Čechách (23:11) i Praha (22:34) – Ústí nad Labem (23:49). Na tych dodatkowych połączeniach zostaną wykorzystane komfortowe składy EuroCity. Oba pociągi zatrzymają się także w Roudnice nad Labem i Lovosicach. W dni robocze zostanie również zkrócony interwał między pospiesznymi linii R 20 uzupełnieniem trzema parami pociągów na odcinku Praha – Ústí nad Labem, ew. Děčín. W składach pospiesznych R 20 Praha – Ústí nad Labem – Děčín dojdzie do wymiany wagonów. W nowym rozkładzie jazdy większość wagonów będzie modernizowana. Będzie to pierwsza generacja wagonów InterCity, w których w 1-szej klasie znajdują się gniazdka 230 V do podłączenia urządzeń elektronicznych a także nowe siedzenia, a przy każdym miejscu indywidualny, składany stoliczek. Wagony 2-giej klasy mają kombinowany układ z oddziałami, jedynie 6 indywidualnych siedzeń zamiast siedzeń kanapowych z 8 miejscami w przedziale oraz część bezprzedziałową, gdzie podobnie jak w 1-szej klasie są jedynie 3 miejsca na szerokość wagonu.Drobne zmiany szykują się również w nazwach pociągów. Dotychczasowe połączenia Hradečan na trasie Praha – Hradec Králové – Trutnov otrzymają nową nazwę Krakonoš i w rozkładach jazdy będą się wyraźnie odróżniać od połączeń, których stacja docelowa lub początkowa jest w Hradcu Králové lub innym mieście.