Railjet Českých drah pojedzie do Berlina, więcej połączeń do Polski zapewni rozkład jazdy 2020

Railjet Českých drah pojedzie do Berlina, więcej połączeń do Polski zapewni rozkład jazdy 2020

21 października 2019 | Źródło: České drahy
PODZIEL SIĘ

Już za dwa miesiące 15 grudnia 2019 zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy na 2020 rok. Dzięki rozszerzeniu zamówień usług transportowych i pomyślnej współpracy Českých drah z zagranicznymi partnerami, oferta połączeń na wielu relacjach w tym roku wyraźnie się rozszerzy.  Do Berlina będzie kursował pociąg pospieszny Railjet, więcej pociągów pojedzie do Polski i Austrii, a ruch na kilku liniach krajowych ulegnie skoncentrowaniu. Bezpośrednie połączenie ekspresowe z Pragą  na nowo zyska uzdrowisko Třeboň  i České Velenice.

Fot. České drahy

„Również w przypadku rozkładu jazdy 2020, dzięki aktywnym rozmowom z zagranicznymi partnerami, udało się nam utwierdzić pozycję znaczącego gracza w transporcie międzynarodowym w Europie Środkowej. Nasz skład Railjet obsłuży nowe, bezpośrednie połączenie z Grazu przez Wiedeń, Brno i Pragę do Drezna i Berlina w relacji tradycyjnego pociągu Vindobona oraz uzyskaliśmy także ciekawe,  nowe wykonania dla naszych składów między Republiką Czeską i Polską” wymienia najistotniejsze zmiany w transporcie międzynarodowym wiceprezes Zarządu ČD, a.s., Radek Dvořák.

„Na podstawie zamówienia ministerstwa transportu i niektórych regionów przygotowujemy także rozszerzenie oferty na kilku liniach krajowych. Nowością będzie bezpośrednie połączenie kolejowe Pragi z uzdrowiskiem Třeboň i ze stacją przygraniczną  České Velenice, skąd można kontynuować podróż do Austrii. Dzięki zamówieniu okręgu Pilzeńskiego pojedzie więcej pociągów bezpośrednich między miastem Klatovy a Pragą, dodatkowe połączenia pojadą na liniach między Pragą a okręgiem Południowoczeskim i Usteckim, a także między Brnem, Jihlavou i Czeskimi Budziejowicami.” dodaje informacje o nowościach w rozkładach krajowych pociągów dalekobieżnych Petr Vondráček.

Bez przesiadek z Wiednia do Berlina i z Přerova do Przemyśla lub Brestu

Nowe bezpośrednie połączenie railjet Vindobona wyjedzie na swoją trasę od maja 2020. Zapewni bezpośrednie połączenie austriackiego Grazu i Wiednia z niemieckim Dreznem i Berlinem i jednocześnie zaoferuje drugie bezpośrednie połączenie targowego Brna z miastami niemieckimi, gdzie można się przesiąść na pociągi pospieszne jadące dalej do Europy Zachodniej. Połączenie pojedzie na trasie Graz (10:26) – Berlin (21:54 / 6:17) – Graz (17:33), a w piątek i w niedzielę, gdy przewiduje się największe zainteresowanie podróżnych, na odcinku  Praha – Brno – Praha railjet Brněnský drak zostanie uzupełniony o pomocniczą parę pociągów.  Wspomożone taborem, w godzinach szczytu w piątki i niedziele, zostaną również niektóre połączenia railjet Vindobona między Pragą a Brzecławiem, ew. Austrią.

Jedna para pociągów więcej pojedzie również z północnych Moraw przez Brzecław do Wiednia. Nowa para pociągów  Porta Moravica pojedzie na trasie obecnego ekspresu Helfštýn Bohumín – Břeclav i z powrotem a w Austrii będzie kontynuować aż do / z Grazu. W przeciwnym kierunku z południa na północ pojedzie na trasie krajowego ekspresu Helfštýn pociąg  EuroCity Sobieski Wien – Gdynia a na dotychczasowej trasie tego pociągu pojedzie nowe połączenie Porta Moravica. Mieszkańcy północnych Moraw będą mieć do dyspozycji już cztery pary pociągów bezpośrednich do/z Wiednia oraz nowy dodatkowy aż do/z południowej Austrii. Na północ Porta Moravica będzie kontynuować do Krakowa i Przemyśla na wschodzie Polski niedaleko ukraińskiej granicy. Chodzi o ważny węzeł przesiadkowy dla dalszych podróży na Ukrainę do Lwowa i Kijowa, ale także do atrakcyjnego regionu turystycznego, polskich Połonin. Kolejnym nowym pociągiem w tym kierunku będzie pospieszny Galicia Ostrava-Svinov (6:10) – Krakow – Przemyśl (13:19/14:40) – Kraków – Ostrava-Svinov (21:51). Zmiana dotyczy również pociągu EuroCity Báthory Budapest – Břeclav – Ostrava – Warszawa, który pojedzie aż do/z Terespola, stacji przygranicznej na granicy polsko-białoruskiej. Na letni sezon turystyczny České dráhy prowadzą rozmowy z polskim partnerem o prowadzeniu dalszych bezpośrednich pociągów sezonowych nad morze Bałtyckie, np. do Świnoujścia lub Kołobrzegu.Kolejną zmianą spowodowaną modernizacją trakcji między Púchovem a Žiliną jest skrócenie większości połączeń Valašský expres jedynie do/z Puchova z możliwością przesiadki na słowackie pociągi krajowe w kierunku  Žilina i Košice. Zlikwidowane zostanie połączenie sezonowe Bohemia Praha – Košice, a połączenie  EuroCity Porta Bohemica Praha – Leipzig – Praha będzie zkrócone do odcinka Praha – Děčín – Praha.

Fot. České drahy

Z Pragi bezpośrednio bez przesiadek do uzdrowiska w Třeboniu

Wiele nowości czeka podróżujących po kraju, na przykład na południu Czech. Po wieloletniej przerwie uzdrowisko Třeboň i przygraniczne České Velenice zyskają bezpośrednie połączenie ekspresowe z Pragą, Pociągi  Lužnice obsłużą tę linię w każdym kierunku aż cztery razy dziennie a zbliżony czas jazdy będzie wynosić 2 godz. 20 min. Podróż autobusem z obrzeży Pragi do Třebonia dziś trwa 2 i pół godz. a po wliczeniu podróży metrem do centrum jest jeszcze o ok. 20 min. dłuższa. Pociąg zatem zaoferuje nowe bezpośrednie i ponadto szybkie połączenie ze stolicą. 

W połączeniu linii R 17 z Pragi na południe Czech dojdzie z tego powodu do wzjemnych zmian w czasach jazdy pociągów Vltava Praha – České Budějovice i Lužnice Praha – České Velenice. Połączenia Vltava między Pragą a południowoczeską matropolią przyspieszą w przyblizeniu o 7 minut. Obok wydłużenia pociągu pospiesznego  Lužnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic roszerzy się także zakres ruchu pociągów Vltava między Veselím nad Lužnicí i Czeskimi Budziejowicami. Więcej jazd zaoferują także Ekspresy Południowe  (Jižní expresy). Do ich składów, w rozkładzie jazdy 2020, będą stopniowo włączane zmodernizowane wagony 1-szej klasy z bistrem, które zaoferują bogatsze menu. Ekspresy Południowe  (Jižní expresy) będą także w większym stopniu wspierane dodatkowymi wagonami między Czeskimi Budziejowicami a Pragą.

Do rozszerzenia liczby jazd dojdzie także w przypadku pociągów pospiesznych Rožmberk linii R 11 między Brnem, Jihlavou i Czeskimi Budziejowicami. Niektóre z nich jeździły jedynie w wybrane dni w tygodniu a od teraz będą jeździć codziennie.

Więcej pociągów na uczęszczanych liniach krajowych

Rosnąca od dłuższego czasu liczba podróżnych, przejawi się także w uzupełnieniu oferty na dalszych, uczęszczanych liniach krajowych i wsparciu szeregu połączeń. Tylko w tegorocznym pierwszym półroczu , Českým drahám przybyło 2,2 milonów więcej podróżujących a w porównaniu z rokiem 2010, z usług  Českých drah rocznie korzysta ponad 17 milionów osób więcej.

Usprawnienie czeka na przykład na podróżujących między Pragą a zachodnimi Czechami. Od teraz pojedzie więcej bezpośrednich pociągów między Pragą a miejscowością Klatovy oraz dojdzie do przyspieszenia tych pociągów. Podróżujący z Klatov do Pragi zaoszczędzą 15 minut, a z Pragi do Klatov 11 minut. Czas jazdy z Klatov do Pragi wyniesie jedynie 2 godz.17 min a w kierunku przeciwnym 2 godz. 15 min. Pociąg będzie szybszy niż autobus, który obecnie potrzebuje tyle samo czasu aby dojechać na przedmieścia Pragi a co najmniej kolejnych 20 minut zajmie podróż metrem do centrum. Lepsza komunikacja będzie zapewniona także pod koniec dnia, kiedy będą jeździć nowe ekspresy zachodnie( Západní expresy) Cheb (20:33) – Plzeň (22:00) – Praha (23:20) a Praha (22:39) – Plzeň (23:57). Ponadto pociągi te zatrzymają się w  Hořovicach i w Rokycanach i zapewnią możliwość powrotu z miejsca pracy lub z wydarzeń kulturalnych w stolicy.

Na szlaku nr 090  Praha – Ústí nad Labem – Děčín dziennie będzie jeździć ostatni wieczorny pospieszny z odjazdem z  Děčína o 21:46 a przyjazdem do Pragi o 23:34. Pociąg ten jeździ w tym roku tylko w niedzielę a ze stronych północnych Czech wnioskowano o jego dzienny kurs, czemu zleceniodwaca wyszedł naprzeciw. Poranne dojazdy do pracy w stolicy wspomoże nowy pospieszny  Teplice w Čechách (4:57) – Praha (6:36), który zatrzyma się także w Ústí nad Labem, Lovosicích i w Roudnici nad Labem oraz ułatwią się także wieczorne powroty dzięki nowym pociągom Praha (21:34) – Teplice w Čechách (23:11) i Praha (22:34) – Ústí nad Labem (23:49). Na tych dodatkowych połączeniach zostaną wykorzystane komfortowe składy EuroCity. Oba pociągi zatrzymają się także w Roudnice nad Labem i Lovosicach. W dni robocze zostanie również zkrócony interwał między pospiesznymi linii R 20 uzupełnieniem trzema parami pociągów na odcinku Praha – Ústí nad Labem, ew. Děčín. W składach pospiesznych R 20  Praha – Ústí nad Labem – Děčín dojdzie do wymiany wagonów. W nowym rozkładzie jazdy większość wagonów będzie modernizowana. Będzie to pierwsza generacja wagonów InterCity, w których w 1-szej klasie znajdują się gniazdka 230 V do podłączenia urządzeń elektronicznych a także nowe siedzenia, a przy każdym miejscu indywidualny, składany stoliczek. Wagony 2-giej klasy mają kombinowany układ z oddziałami, jedynie 6 indywidualnych siedzeń zamiast siedzeń kanapowych z 8 miejscami w przedziale oraz część bezprzedziałową, gdzie podobnie jak w 1-szej klasie są jedynie 3 miejsca na szerokość wagonu.

Drobne zmiany szykują się również w nazwach pociągów. Dotychczasowe połączenia Hradečan na trasie Praha – Hradec Králové – Trutnov otrzymają nową nazwę Krakonoš i w rozkładach jazdy będą się wyraźnie odróżniać od połączeń, których stacja docelowa lub początkowa jest w Hradcu Králové lub innym mieście.